Ronald van Raak:

Coach Jan!

Een goede coach kijkt naar de uitslag van de wedstrijd, maar houdt vooral het spel in het oog. Loopt het goed? Kunnen we de volgende wedstrijd winnen?

Kamerleden van de SP hebben veel vrijheid. Zeker als je dat vergelijkt met andere grote partijen. De bijdragen die ik lever in de Kamer worden in de SP-fractie niet uitentreuren doorgesproken in ‘subcommissies’. En we hoeven ook geen stempel van goedkeuring te halen bij de fractievoorzitter. We hebben heldere beginselen, en nemen onze verantwoordelijkheid. Als je het goed doet, zijn fractiegenoten trots. Als het fout gaat, word je tot de orde geroepen. Niet vooraf, maar achteraf, zo leer je van fouten.

Spelers in een team moeten elkaar vertrouwen. Die kameraadschappelijkheid vind ik ook bij coach Jan. Kameraden weten wat ze aan elkaar hebben. Spelers kunnen het ook oneens zijn, en flink ruzie maken, want daarvoor ben je een team.

Coach Jan heeft een goed team opgebouwd. De spelers staan te trappelen. Klaar om de volgende wedstrijden te winnen.

Betrokken SP'ers