Paulus Jansen:

Rood van woede over blauw op straat

Afgelopen vrijdag was ik op bezoek in de wijk ‘Op de Heide’ in Tegelen. Buurten in de buurt samen met de SP-afdeling Venlo. Bestuurslid Ton Heerschop en Josje Orval -die zelf in de wijk wonen- hadden gesprekken geregeld met de wijkraad, jongerenwerkers, woningcorporatie Antares, de openbare basisschool én de politie.

Wijkagent Wiel Belemans en zijn plaatsvervanger Theo Brans vertelden me iets waar mijn bloed van ging koken. Het kabinet Balkenende heeft in zijn beleidsprogramma van mei 2007 afgesproken dat er 500 extra wijkagenten komen. Iets waar heel Nederland het van harte mee eens is.

We zijn nu ruim twee jaar verder en begin dit jaar werd eindelijk bekend dat de regiopolitie Venlo de vier tot vijf extra wijkagenten krijgt waar ze recht op heeft. Het kabinet ziet dit als een groot succes en meldt in zijn jaarverslag dat het doel om 500 wijkagenten extra aan te stellen wordt gehaald.

Theo heeft direct gesolliciteerd. Hij is nu al de vaste plaatsvervanger van Wiel en is zeer gemotiveerd voor deze functie. Enkele weken geleden hoorde hij echter dat de vacatures zijn bevroren wegens ‘heroverweging van de uitbreiding’. Minister ter Horst wil namelijk gaan bezuinigen op de politie.

Beste Guusje. Denk je dat er nog iemand in Nederland is die dit begrijpt? In het hele werkgebied van de regiopolitie Venlo lopen 15 wijkagenten rond. Wiel Belemans doet in zijn eentje een gebied met meer dan 16.000 inwoners. Er zou toch meer blauw op straat komen?

Agnes Kant zei vorige week: “Dit propagandakabinet leeft in haar eigen papieren werkelijkheid, maar de praktijk is anders.”

Het bewijs is geleverd in Tegelen.