column
Jasper van Dijk:

Red de basisbeurs

'De student moet steeds meer betalen, terwijl het onderwijspeil blijft dalen.' Sinds maandag voeren studenten onder dit motto actie tegen nieuwe bezuinigingen op hoger onderwijs. Universiteiten worden bezet, de studenten zijn boos. Zij willen niet opdraaien voor een crisis die werd veroorzaakt door graaiende bankiers.

Er hangt dan ook een donkere wolk boven het hoger onderwijs. Werkgroepen van de regering zijn op zoek naar 20 procent bezuinigingen. De basisbeurs staat op de tocht. PvdA, VVD en D66 hebben al gezegd dat deze in een lening mag worden omgezet. Van de VVD kunnen we dit verwachten. Die partij hecht nu eenmaal minder waarde aan toegankelijk onderwijs voor mensen met minder geld. De PvdA roept al jaren dat er een leenstelsel moet komen. Van D66 is het opmerkelijk, want die partij zegt onderwijs nogal belangrijk te vinden. Dat zijn blijkbaar vooral mooie woorden.

Afschaffing van de studiefinanciering betekent dat studenten met een schuld van ongeveer 25.000 euro worden opgezadeld. 35 procent van de jongeren zegt niet meer te gaan studeren als je alles moet lenen, blijkt uit onderzoek. Dit plan druist dus lijnrecht in tegen het breed gedragen pleidooi voor meer hoger opgeleiden. Studeren wordt weer een zaak van de elite.

Minister Plasterk kan de acties wel waarderen, lees ik in de media. Ook zegt hij toegankelijkheid van onderwijs een groot goed te vinden. Maar wat is dat waard, als hij zich niet uitspreekt tegen het schrappen van de basisbeurs? De acties van de studenten zijn een schot in de roos. Als het kabinet in mei besluit tot keiharde bezuinigingen op onderwijs, weet Plasterk wat hem te wachten staat.

Van GroenLinks tot VVD is men voor aanpassing van de studiefinanciering. Alle alternatieven leiden echter tot een aantasting van de toegankelijkheid. Het is onvoorstelbaar dat deze partijen zo gemakkelijk een drempel opwerpen voor jongeren die graag willen studeren, maar het geld er niet voor hebben.

Met behulp van luid protest kan dit foute voorstel van tafel worden gehaald. Kijk maar naar de kilometerheffing van minister Eurlings. Het zou Plasterk sieren als hij ook een enquête houdt, ditmaal onder studenten. Dan zullen we zien hoe het staat met het draagvlak voor zijn wens. Mocht je eraan twijfelen of die enquête er komt, dan kun je nu alvast onze petitie tekenen.