column
Jasper van Dijk:

Pas op voor kiezersbedrog

Het is verkiezingstijd, dus pas op voor kiezersbedrog. Partijen kunnen ineens heel flexibel zijn over hun eerder ingenomen standpunten. Neem bijvoorbeeld de basisbeurs. Van GroenLinks tot VVD wil men daar vanaf, maar toch beginnen partijen nu te draaien, omdat ze merken dat studenten er niet blij van worden.

Ten eerste de PvdA. Die partij is al sinds jaar en dag voorstander van een 'sociaal' leenstelsel. Wouter Bos heeft al meermalen gezegd dat de bakker niet hoeft te betalen voor de studie van de arts. Hij vindt dat een vorm van perverse solidariteit. Ik vind het een perverse redenering. Toegankelijk onderwijs is een algemeen belang, daar moet je geen drempels voor opwerpen. Een leenstelsel is overduidelijk een drempel, want minstens 30 procent van de jongeren zegt niet meer te gaan studeren als je alles moet lenen.

In campagnetijd hoor je de PvdA niet meer zo hard over dit standpunt. Fractieleider Hamer zegt liever dat ze niet wil bezuinigen op onderwijs. Dat klinkt goed, maar het is van belang te weten dat de PvdA afschaffing van de studiefinanciering niet ziet als een bezuiniging op onderwijs. Het geld van de basisbeurs willen ze namelijk - net als de VVD - investeren in onderwijs. In vakjargon noem je dat een 'ombuiging'. Ik noem dat kiezersbedrog, want afschaffing van de basisbeurs is natuurlijk wel een bezuiniging op onderwijs. Minder studiefinanciering betekent minder studenten, de kennissamenleving wordt een lege huls.

D66 hoeft niet eens in de regering te zitten om te draaien. Op de website van D66 wordt beweerd dat men de basisbeurs overeind wil houden. Dat is gek, want vorig jaar beweerde Pechtold nog dat deze wel kon worden afgeschaft. Met hetzelfde merkwaardige argument als de PvdA: het geld van de studiefinanciering kan gebruikt worden voor onderwijs. Met andere woorden: de student mag zijn toch al schamele studiebeurs inleveren om er zijn eigen opleiding van te betalen.

De SP is tegen afschaffing van de basisbeurs. De studiefinanciering dient juist verbeterd te worden. Om de toegankelijkheid te vergroten, willen we de aanvullende beurs verhogen. Deze is bedoeld voor studenten uit gezinnen met een laag inkomen.

Het is prima dat partijen zeggen dat ze niet willen bezuinigen op onderwijs. Maar als je dat hoort, moet je wel navragen wat er precies wordt bedoeld. Want voor je het weet is de basisbeurs alsnog verdwenen. Het is onvoorstelbaar dat PvdA en 'onderwijspartij' D66 deze mogelijkheid openhouden. Help daarom mee om dit domme plan van tafel te krijgen en steun onze petitie op www.sp.nl/hogeronderwijs.