column
Jan Marijnissen:

1974 – 2014

Het is veertig jaar geleden dat de SP voor het eerst meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen. We behaalden in Nijmegen twee en in Oss drie zetels.

Tot dan toe waren we alleen buitenparlementair actief. De mensen vonden dat we ook aan de verkiezingen moesten meedoen. Zelf stonden we niet te trappelen van ongeduld om in de raad plaats te nemen. We vonden de raadsvergaderingen vooral saai en oppervlakkig. Kletscolleges noemden we dat. Toch hebben we toegestemd en deden we in tien gemeenten mee. Het doorslaggevende argument: je moet daar zijn waar de beslissingen worden genomen. ‘Ontmasker die andere partijen maar’, luidde de aansporing. Nou, dat hebben ze geweten in de Osse raad. De SP is sinds jaar en dag de grootste in de gemeenteraad.

De stad is onder invloed van de SP enorm veranderd. Om een paar dingen te noemen: alle vergaderingen werden openbaar; er kwam een eind aan de geheimzinnigheid rond hinderwetvergunningen voor bedrijven; de milieuvervuiling werd aangepakt; er kwam aandacht voor kunst en cultuur, net als voor verkeersveiligheid, de sociale woningbouw en de volksbuurten. Was Oss veertig jaar geleden nog een slapende provinciestad waar kerk en kapitaal samen met de KVP het voor het zeggen hadden, de sterke SP-afdeling bracht daar radicaal verandering in, niets bleef onberoerd. We hebben de gewone mensen een stem gegeven. Hun mening telt nu. Er komen heel moeilijke tijden aan voor de gemeenten: veel nieuwe taken samen met veel bezuinigingen. Daarom is een grote SP-fractie in de raad, óók in uw stad, van het grootste belang. Wij staan immers voor 100% SOCIAAL.

We doen nu voor de tiende keer mee aan de raadsverkiezingen, in meer gemeenten dan ooit: 120. Ik wens de afdelingen veel succes bij de campagne en op 19 maart! Ik weet zeker dat ze het erg fijn vinden wanneer u, zo dat al niet het geval is, ook actief meedoet. Geef u op!