column
Emile Roemer:

Let op! Geld lenen kost geld

Veel is er nog niet uitgelekt uit de onderhandelingen tussen PvdA en VVD. Maar over één onderwerp lijken de partijen het alvast eens. De studiefinanciering wordt afgeschaft en er wordt een leenstelsel ingevoerd.

Nu nog betalen we het onderwijs samen. We zorgen samen voor gelijke kansen voor iedereen. Dat is eerlijk omdat we allemaal belang hebben bij het beste onderwijs voor iedereen. We betalen mee aan elkaars onderwijs en wie dankzij dat onderwijs veel geld verdient, draagt via de belastingen meer aan de samenleving bij.

Die solidariteit wordt met een leenstelsel afgebroken. In zo'n systeem is het ieder voor zich. Vele duizenden jongeren zullen géén hoger onderwijs meer volgen, zo berekende het Centraal Planbureau. Voor hen is het vooruitzicht van een megaschuld een reden om überhaupt niet aan studeren te beginnen.

Een leenstelsel breekt iets fundamenteels af in onze samenleving. Het promoot de ieder voor zich mentaliteit waarin een studie alleen een investering in jezelf is en waarin een toekomstig topsalaris gerechtvaardigd wordt om die studieschuld weg te werken. De calculerende student wordt niet meer aangemoedigd om zijn kennis in te zetten voor de samenleving maar vooral voor eigen gewin. Dat komt de onderlinge solidariteit niet ten goede en zal de samenleving schade toebrengen.

In een tijd waarin iedereen wordt gewaarschuwd voor het afsluiten van een lening ('Let op! Geld lenen kost geld') dreigt een hele generatie jongeren in de schulden te worden gestort. En ze durven nog te spreken van ‘sociaal' ook. Wanneer je jongeren in de schulden steekt, introduceer je dus een schuldenstelsel en daar is helemaal niks sociaal aan.

Natuurlijk hoor ik graag wat je van deze plannen vindt. Word jij als (toekomstig) student of als ouder geraakt door deze maatregel? Stuur me gerust een mailtje dan kijken we samen wat we kunnen doen om het voorstel van tafel te krijgen.

Emile Roemer

Deze column als eerste ontvangen? Geef je op voor de nieuwsbrief van Emile Roemer

Betrokken SP'ers