Emile Roemer:

Falend toezicht

De overheid voert natuurlijk heel wat taken uit. Taken die we met elkaar allemaal erg belangrijk vinden, zoals het uitgeven van paspoorten, het aanleggen en onderhouden van wegen, het op tijd uitbetalen van een uitkering, en ga zo maar door. En natuurlijk willen we allemaal dat dit goed gebeurt.

Het uitgeven van een rijbewijs is ook zo’n taak. Daarvoor is het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) in het leven geroepen. Zij regelen de verschillende rijexamens en zorgen er vervolgens voor dat je het juiste rijbewijs kunt ophalen bij je gemeente.

Maar het CBR heeft nóg een belangrijke taak. Zij moeten ook beoordelen of iemand nog steeds geschikt is om auto te rijden bij een herkeuring, bij een ziekte, een hersenbloeding of wanneer je ouder bent geworden dan 70 jaar. Ook dat wil je natuurlijk graag goed laten verlopen.

Een derde belangrijke taak van het CBR is om mensen op te roepen voor een uitgebreid onderzoek wanneer ze door de politie stomdronken vanachter het stuur zijn gehaald. Dit is helemaal een belangrijke taak, want zo’n verkeershufter willen wij natuurlijk niet op de weg hebben. Je zult zo’n idioot maar net tegenkomen.

Het loopt echter al jaren niet ‘soepeltjes’ bij het CBR. Wachttijden voor examens lopen al jaren fors op. De dienstverlening is onder de maat en probeer maar eens op tijd een verlenging van je rijbewijs te krijgen bij een herkeuring.

Uit onderzoek blijkt nu dat dronken automobilisten niet door het CBR zijn opgeroepen en dus niet zijn aangepakt. Zij kunnen dus gewoon doorrijden zonder dat zij een alcoholtraining of huftercursus hebben gekregen. En dan hebben we het hier niet over 4 of 5 gevallen, maar over meer dan 500 en mogelijk zelfs nóg veel meer. Zelfs mensen waarvan eigenlijk besloten was dat ze hun rijbewijs zouden moeten inleveren, hebben dat niet hoeven doen. Die rijden dus nog steeds rond met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid.

En de Raad van Toezicht ? Die stond erbij en keek ernaar. En dat terwijl ze al zeker twee jaar wisten dat er grote problemen waren! De Raad van Toezicht had in februari óók nog het lef om in een officiële reactie met de handen in de lucht te roepen dat zij die beschuldigingen niet herkenden en dat ze van niks wisten.

Dát zijn de goedbetaalde toezichthouders. En minister Eurlings? Die laat ze gewoon zitten.

Ik niet. De motie om de falende toezichthouders onmiddellijk te ontslaan, ligt al op tafel.