Emile Roemer:

Bla Bla Eurlings

Jaarlijks worden op diverse plaatsen in Nederland truckerruns georganiseerd. Dit zijn toertochten van lange konvooien vrachtwagens speciaal voor gehandicapte mensen en kinderen. Chauffeurs offeren hun vrije dag in het weekend op en vervoerders stellen vaak gratis hun vrachtauto’s beschikbaar. Maar de truckerruns worden bedreigd. Doordat de digitale tachograaf ook in de vrije tijd de rijtijd als werktijd registreert, kan de chauffeur op maandag niet meer aan het werk. Voor dit soort vrijwilligerswerk zou natuurlijk een uitzondering gemaakt moeten worden. Want dit ritje geeft chauffeurs eerder een positieve injectie dan dat dit vermoeiend werkt. “Het is zo verschrikkelijk mooi om die kinderen zo blij in je truck te zien zitten, hier zien ze het hele jaar naar uit,” aldus de chauffeurs.

Dus heb ik in april al vragen gesteld aan minister Eurlings om dit zo snel mogelijk te regelen. Die wilde eerst niet echt, dus toen maar in een debat een motie ingediend, die Kamerbreed werd gesteund. Eurlings zou direct contact opnemen met “Europa” om dit te regelen. Maar goed ook, want na de vakantie staan de eerste truckerruns alweer op de agenda. Nu, 23 juli en dus ruim drie maanden later zijn we toch even benieuwd wat de minister al gedaan heeft, en ik citeer uit zijn brief van deze week:

“Ambtelijk zijn reeds voorbereidingen getroffen voor overleg met de Europese Commissie over de mogelijke vrijstelling voor truckruns. Er is reeds de bereidheid uitgesproken om met vertegenwoordigers van mijn ministerie in overleg te treden over de truckruns.

Ik streef in goed overleg met belanghebbende organisaties in de transportsector en de Europese Commissie naar een voor alle partijen werkbare oplossing.”

Ja, leest u het nog maar eens goed. Voorbereidingen getroffen… de bereidheid uitgesproken om in overleg te gaan… streef naar werkbare oplossing…

Verschrikkelijk, dat een minister zo’n brief überhaupt dúrft te sturen. Eigenlijk staat hier, ik heb eigenlijk nog geen bal gedaan. Maar ja, om dát in een brief naar de Kamer te schrijven, het zou wel eerlijk zijn.