column
Dennis de Jong:

Weeklog: De Krokodillentranen van Eurocommissaris Bulc

Foto: fairtransporteurope.eu (CC BY-SA 2.0)

Na haar aantreden, in 2014, maakte de Sloveense Eurocommissaris Transport, Violeta Bulc, de indruk zich de problemen bij de uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs aan te trekken. De Europese vervoersbonden hebben deze week een andere Eurocommissaris leren kennen: een keiharde neoliberaal die niet de uitbuiting wil aanpakken, maar de concurrentie tussen chauffeurs alleen maar wil verharden. Daarom gaan ze actie voeren: het gaat nog maar om ontwerpplannen, over twee maanden komen de definitieve voorstellen naar buiten. Voor het zover is, gaan we als eurofractie ook lawaai maken: samen met de bonden, maar ook in de media. We willen geen krokodillentranen maar echte maatregelen van de Eurocommissaris ter bescherming van gewoon goed werk.

Na de Europese verkiezingen in 2014 heb ik met een aantal gelijkgezinde EuroparlementariĆ«rs enkele keren een ontmoeting gehad met Eurocommissaris Bulc en haar politieke medewerkers. De contacten waren allerhartelijkst. Ze toonde zich oprecht geroerd toen een vrachtwagenchauffeur die met ons mee was gekomen, haar foto’s liet zien van de misstanden op en langs de weg. We kennen de beelden: Oost-Europese chauffeurs die hun potje koken naast een truck met gevaarlijke stoffen, en die moeten slapen in de wagen of in containers. We kregen dan ook de indruk te maken te hebben met een Eurocommissaris die de misstanden door aanscherping van de wetgeving zou gaan aanpakken. De laatste tijd werden de contacten minder intensief. We weten nu waarom: er is wel gewerkt aan nieuwe wetgeving, maar die houdt alleen maar verslechtering van de arbeidsvoorwaarden van chauffeurs in. Het echte gezicht van Bulc is gewoon super neoliberaal, vergeet de tranen en ontroering.

Volgens de vervoersbonden wordt in de voorstellen van de Eurocommissaris het rij- en rusttijdenbesluit versoepeld, wordt het toegestaan om langer in de vrachtwagen te overnachten en wordt de dagelijkse rustpauze van 45 minuten opgebroken in drie blokken van 15 minuten. Van gelijk loon voor gelijk werk is geen sprake als de ‘detachering’ niet langer dan 9 dagen duurt. En zo gaat het nog wel even door. Geen aanscherping van de cabotageregels, geen maatregelen tegen postbusbedrijven van waaruit chauffeurs door heel Europa worden ‘gedetacheerd’. De Eurocommissaris lijkt gezwicht te zijn voor de druk van de grote transportbedrijven en de Oost-Europese lidstaten. We zullen het hierbij echter niet laten zitten: binnen en buiten het Europees Parlement zullen we luid van ons laten horen. Als dit het ‘sociale Europa’ is, waar de Europese Commissie haar mond vol van heeft, dan lust ik ze rauw.

Betrokken SP'ers