column
Dennis de Jong:

Kerstlog: Gelukkige Kerst of gewoon Prettige Dagen?

Foto: Lydia Pintscher (https://www.flickr.com/photos/nightrose/) (CC BY 2.0)

In het Europees Parlement is er een duidelijke tweedeling: de ene helft stuurt Kerstgroeten compleet met stal en sterren, de andere helft vermijdt iedere verwijzing naar Kerst en stuurt seizoensgroeten of houdt het bij een gelukkig 2018. Zo wordt zelfs het Kerstfeest een beladen onderwerp. Terwijl het dat niet zou moeten zijn: ondanks alle hypocrisie hebben we die twee dagen nodig. Om stil te staan bij elkaar, voor elkaar, en om te kunnen vieren met alle dierbaren. Als Kerst niet zou bestaan, zou het moeten worden uitgevonden: niet vanwege de inkopen, niet vanwege de luxe diners, maar wel omdat het nodig is aan elkaar herinnerd te worden.

Kerst is natuurlijk ook een soort midwinter feest, de donkere dagen voor Kerst zijn over en we gaan weer richting lente, al duurt dat dan ook nog een aantal maanden. Het licht brengen, dat doet Kerst, en dat doen met name veel mensen met Kerst. Die verbondenheid, daar gaat het om, opdat we ons opnieuw kunnen opladen om ook na Kerst nog licht uit te kunnen stralen.

De missie van de SP is om het licht het hele jaar door te ontsteken. Gisteren was het rood licht bij ABP in Heerlen om te stoppen met de investeringen in gevaarlijke Belgische kerncentrales. Maar het licht komt ook uit de schijnwerpers op de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die noodgedwongen de Kerstdagen in hun cabine moeten doorbrengen in afwachting van nieuwe lading. Of op de kinderen, waarvan in het rijke Nederland één op de zeven in armoede leeft, alleen maar omdat we er niet in slagen de rijkdom eerlijk te verdelen. Het Brusselse licht komt uit onze felle lampen op de stiekeme banden tussen Europese instellingen en de lobby van grote bedrijven.

Met de SP blijft het licht schijnen, overal waar dat moet. Daarom wens ik alle lezers opnieuw een heel mooi, en ruim verlicht Kerstfeest: het blijft het waard om intensief te vieren. In de hoop dat het licht voor elkaar de volgende 363 dagen volop blijft schijnen.