column
Dennis de Jong:

Weeklog: Waarom wil Timmermans niet rapporteren over corruptie bij de EU?

Afgelopen vrijdag hebben we als netwerk van Europarlementariƫrs die zich inzetten voor transparantie en tegen corruptie een boze brief geschreven naar Frans Timmermans. Dit jaar komt er weer een rapport van de Commissie over het anti-corruptiebeleid van de lidstaten, maar er zal geen hoofdstuk zijn over corruptiebestrijding binnen de Europese instellingen zelf. Na alle ellende met de bijbaantjes van Eurocommissarissen zou je verwachten dat de Commissie hier een speerpunt van zou maken. Timmermans weigert echter zonder dat hij hiervoor duidelijke inhoudelijke argumenten aandraagt. Daar nemen we geen genoegen mee. Desnoods vragen we hierover een plenair debat aan, want als de Commissie zo goed weet hoe lidstaten corruptie moeten aanpakken, dan moet het een koud kunstje zijn zichzelf ook de spiegel voor te houden.

We zijn niet de enigen die klagen over het gebrek aan informatie over het anti-corruptiebeleid bij Europese instellingen. De Europese Unie is partij bij het VN-Verdrag tegen Corruptie. In dat kader moet de Commissie ook aan de VN rapporteren over het eigen anti-corruptiebeleid, maar zeer tot ongenoegen van de VN-collega’s, heeft zij dat tot nu toe geweigerd. En aan de peer review tussen lidstaten van de Raad van Europa (de organisatie waar vrijwel alle Europese landen bij zijn aangesloten) doet de Commissie ook al niet mee. Wat heeft de Commissie toch te verbergen dat zij zich zo arrogant opstelt?

Nu zou je kunnen zeggen dat het weinig betrouwbaar is, als de Commissie over zichzelf rapporteert. Maar bijvoorbeeld in het kader van de VN rapporteren de lidstaten ook gewoon over zichzelf. Die rapporten zijn maar een eerste stap. Daarna gaan aangesloten landen elkaar bevragen. Een corruptierapport van de Commissie zou bovendien de basis gaan vormen van een kritische dialoog met het Europees Parlement en NGO’s als Transparency International. En als de Commissie het helemaal zuiver wil spelen, dan vraagt ze de onafhankelijke Europese Rekenkamer of de Europese Ombudsman om de rapportage uit te voeren.

Het is eigenlijk schandalig dat Frans Timmermans zonder enig inhoudelijk argument ons verzoek naast zich neer heeft gelegd. Het laatste woord is hierover dan ook nog niet gezegd. Als netwerk, waarin alle belangrijke politieke groepen in het EP zijn vertegenwoordigd, kunnen we een vuist maken. Dat gaan we dan ook doen, eerst met onderstaande brief, vervolgens met bijeenkomsten in het EP, en uiteindelijk via een plenair debat. Corruptie bestrijd je immers niet met geheimzinnigheid maar met transparantie en daar horen open rapportages bij.