column
Dennis de Jong:

Weeklog: Pasen en Passie

Foto: Chris Lasher (CC BY 2.0)

Wat is uw passie? Koken? Of liever reizen? Bent u een gepassioneerd ondernemer? Van Rutte weten we wat zijn passie is. Hij zegt het regelmatig: bezuinigen en het ondernemers naar de zin te maken. En dan is er nog The Passion, een heerlijk avondje uit, dit jaar in Enschede. Zou iemand nog weten dat het woord ‘passie’ afgeleid is van het Latijnse woord ‘passio’ dat betekent: lijden, foltering, ziekte? We lijken vergeten dat passie een zeker lijden veronderstelt. Het wordt tijd dat we ons hiervan weer bewust worden, want zonder opoffering geen passie.

De omzet van de supermarkten was dit jaar met Pasen beter dan vorig jaar. Dat was groot nieuws op het Journaal. Het Paasfeest wordt eindelijk een feest net als alle andere: veel eten en genieten. Natuurlijk gun ik iedereen zijn of haar paaseitjes, maar hiermee dreigt wel de essentie van Pasen naar de achtergrond te verdwijnen: het lijden van Jezus, Zijn passie, wordt gevolgd door de overwinning op de dood. Het vieren van de wederopstanding komt na de kruisiging. Het feest na de passie.

Als passie gelijkstaat aan ‘hobby’ of aan ‘waar je het meest van geniet’, dan wordt niet alleen de paasgedachte maar ook het woord passie zelf onrecht aangedaan. Passie betekent opoffering voor een hoger doel. Bij Jezus was dat niets minder dan het redden van de mensheid door alle zonden op zich te nemen. Voor ons mag het een onsje minder zijn, bijvoorbeeld het meewerken aan het bereiken van een betere wereld waar eerlijk wordt gedeeld en waar de menswaardigheid van iedereen centraal staat. Maar dan nog moet je niet denken dat je dit komt aanwaaien: je zult er tijd en energie in moeten stoppen en als je werkelijk gepassioneerd bent, kost dit, in welke vorm ook, een deel van je leven.

Gepassioneerde mensen bereiken kleinere of grotere successen en één van de beginselen van de SP is dat je die successen ook moet vieren: na een lange dag folderen of huisbezoeken even met elkaar een glas drinken en napraten. Het is Pasen in het klein. Als we weer terugkeren naar de werkelijke betekenis van passie en Pasen, is het mogelijk om iedereen een heel mooi Paasjaar toe te wensen, met passie, maar ook met veel successen die gevierd mogen worden. Dat doe ik dan ook: een heel vrolijk, gezegend of zalig Pasen toegewenst, het hele jaar door.