column
Dennis de Jong:

Weeklog: Menselijke maat ook op internet

Foto: https://mkhmarketing.wordpress.com/ (CC BY 2.0)

Internet begon ooit als een vrijplaats waar we ons allemaal konden laten horen of zien en waar we nieuwe informatie konden opsnuiven en nieuwe contacten, dichtbij en ver weg, konden leggen, maar de laatste jaren wordt het vrije internet steeds meer bedreigd. Door toenemend staatsingrijpen, maar ook door de opkomst van multinationals is er steeds minder vrijheid over. Daar komen nu de plannen van de Europese Commissie bij voor een digitale interne markt: zogenaamd om de consumenten te beschermen geeft zij zoveel mogelijk ruimte aan grote bedrijven ten koste van kleinere aanbieders op internet. Tijd om binnen en buiten het parlement te pleiten voor terugverovering van het internet: wij willen ook daar de menselijke maat terug.

De Commissie benadrukt keer op keer dat consumenten in de Europese Unie worden gediscrimineerd, als het gaat om internetaankopen. Je kunt aanbiedingen zien op het internet, maar vaak blijkt, als je wilt afrekenen, dat die aanbiedingen alleen gelden voor internetklanten uit een bepaalde lidstaat. En als je in het buitenland via internet naar de Nederlandse TV wilt kijken, dan blijkt dat de uitzendingen in verband met auteursrecht niet in het land waar jij bent, mogen worden vertoond. Dat moet van de Commissie snel veranderen, in ieder geval binnen de EU: één grote digitale markt, waar consumenten naar hartenlust kunnen shoppen.

Natuurlijk zijn dit soms terechte bezwaren: als een multinational in bijna alle lidstaten actief is, blijft het vreemd dat je voor hetzelfde product dat je online kunt kopen een andere prijs betaalt, afhankelijk van waar je je bevindt. En ja, ik vind het ook lastig als ik in Brussel bepaalde uitzendingen niet via internet kan bekijken.

Er is echter ook een andere kant aan deze zaak. Het gaat snel in de detailhandel. Steeds meer winkeliers komen tot de conclusie dat ze zonder website en online aankopen niet kunnen overleven. Zelfs de lokale bakker heeft z’n website en dat is handig voor iedereen. Het zou echter belachelijk zijn om die bakker te verplichten zijn bakkerswaar ook aan consumenten in andere lidstaten aan te bieden. Daar zit zo’n kleine zaak helemaal niet op te wachten.

Hetzelfde geldt voor het auteursrecht: voor grote namen in de artiestenwereld is het prima om gelijk de rechten te verkrijgen voor de gehele Europese Unie, maar een lokale Nederlandse zanger zal daar minder in geïnteresseerd zijn. Hoe groter het aantal landen waarvoor een auteursrecht wordt aangevraagd, hoe duurder het wordt.

De digitale markt is er en ik maak er zelf ook graag gebruik van. We kunnen dan ook zeker zaken verbeteren om toegang tot die markt te vergemakkelijken. Dit mag echter niet ten koste gaan van het MKB. 85% van alle MKB’ers zit er volgens de koepel van MKB-organisaties, UEAPME, niet op te wachten om te exporteren. We moeten voorkomen dat zij via de digitale markt gedwongen worden te fuseren of zich te laten overnemen om zo die hele markt te kunnen bedienen. Juist die kleinere bedrijven hebben binding met de maatschappij waar ze actief zijn. Die moeten we dan ook koesteren en die bakker, die mag van mij gerust blijven leveren aan alleen klanten in zijn directe omgeving. De menselijke maat moet beschermd worden, want die is essentieel voor het behoud van onze menselijke waardigheid. Daar ga ik mij in het Europees Parlement de komende maanden dan ook hard voor inzetten.