column

De bus moet blijven

Tussen kerst en nieuw gaat mijn huistelefoon. Helen uit Leende aan de telefoon. “Spreek ik met Kamerlid Paul Lempens? Ik wil u graag vertellen over wat er in ons dorp speelt.” Een telefoontje dat een staartje zal krijgen.

Leende ligt 20 minuten met de bus van Eindhoven. Een mooi dorp van 4300 inwoners. Veel dorpelingen, waaronder scholieren en ouderen, gaan met de bus naar school en het werk, gaan winkelen of op familiebezoek in Eindhoven. Ze stappen in Leende op en stappen uit in Eindhoven op de gewenste bestemming. Ideaal en niet duur. Zoals de bus moet zijn.

Deze rechtstreekse bus dreigt te verdwijnen. Omdat tussen Weert en Eindhoven een nieuw treinstation komt, in Maarheeze. De NS wil dat alle bussen naar de stations in Heeze en Maarheeze gaan rijden. Anders komt er geen station, want dat is niet rendabel. De NS is een zakelijk bedrijf dat alleen naar de cijfers kijkt. Het zal rendabel zijn of het zal niet zijn. Erger nog: ongemerkt is het bestuur van de stadsregio akkoord gegaan met deze voorwaarde van de spoorwegen. Men heeft niet beseft wat dit betekent voor Leende. Een belangrijke levensader verdwijnt en isoleert het dorp.

Het is prima dat er een station in Maarheeze komt, maar het is een slechte zaak dat de bevolking van Leende daar de dupe van wordt. Zij moeten straks een buskaartje kopen naar het station, plus een duur treinkaartje, én in Eindhoven nog een kaartje voor de stadsbus. Waar men nu bijvoorbeeld als oudere voor 30 cent naar Eindhoven kan, rechtstreeks. En het is naast de hogere kosten ook nog eens veel langer reizen op deze manier. Je drijft mensen dus uit het openbaar vervoer.

Helen heeft in haar eentje de handtekeningen van het halve dorp opgehaald. Samen met SP-ers uit de regio hebben we een enquête opgesteld en afgenomen. Iedereen deed mee. Voorlopige conclusie: mensen gaan echt niet via het station reizen straks. Ze gaan met de auto of helemaal niet meer. Een krachtig signaal uit Leende waar niemand omheen kan. De bus moet blijven!