Harry van Bommel:

Toch Irak onderzoek

Senator Klaas de Vries van de PvdA geniet bij vriend en vijand gezag, ook bij mij. Hij beweerde vorige week dat Wouter Bos een onderzoek naar de oorlog tegen Irak bij de kabinetsformatie gewoon had weggegeven. Er is helemaal niet om geknokt, zei hij. De Vries verzint zoiets niet. Hij heeft er geen belang bij en is allesbehalve een rat. Het verhaal van De Vries wordt bevestigd door ChristenUnie-man Sytze Faber die daar eveneens geen enkel belang bij heeft. Hier is dus iets aan de hand. Wouter Bos en de ChristenUnie waren er als de kippen bij om dit beeld te bestrijden."Er is keihard voor gevochten", zegt Bos.

Dat blijkt echter uit niets. Waarschijnlijk heeft de ‘eis’ om een onderzoek slechts als wisselgeld gediend. De waarheid als wisselgeld. Daar word je cynisch van. De Eerste Kamer heeft ruim honderd vragen gesteld over de Irak-oorlog en het antwoord komt binnenkort. Mogelijk stelt de Eerste Kamer dan een onderzoek in. Wat mij betreft wordt De Vries onderzoeksvoorzitter. Waarschijnlijk is dit scenario echter niet. Premier Balkenende wil dat onderzoek namelijk absoluut niet. Begrijpelijk. We zijn met Amerikaanse en Britse leugens een oorlog in gerommeld en Balkenende is daarvoor hoofdverantwoordelijk. Begrijpelijk maar onaanvaardbaar.

Bos zei dit weekend dat hij het Irak-onderzoek nog steeds "belangrijk" vindt en verwacht dat het in het volgende verkiezingsprogramma terugkomt. Dat is om twee redenen interessant. Ten eerste zal hij het niet kunnen maken dit een tweede keer weg te geven. Ten tweede erkent hij hiermee dat belangrijke vragen over Irak onbeantwoord zijn. Dat laatste zou rechtvaardigen dat de Eerste Kamer zijn verantwoordelijkheid neemt en zelf een onderzoek start. Nu! Het duurde zeven jaar voordat er een onderzoek kwam naar de val van Srebrenica. Het duurde ook jaren voordat er een onderzoek kwam naar de Bijlmerramp. Dat onderzoek naar Irak komt er ook. Linksom of rechtsom.