column

Praktijkschool

Afgelopen vrijdag bracht ik een bezoek aan de zogeheten Praktijkschool in Heerlen. Dat is een school voor leerlingen tussen de 12 en 18 jaar die heel moeilijk kunnen leren. Het vmbo is voor hen te hoog gegrepen. De Praktijkschool (ruim 500 leerlingen) heeft een speciale methode ontwikkeld om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een passende baan.

De directeur van de school, Nico Zentveld, legt uit dat de leerling centraal staat. Het is een heel kwetsbare groep. Leerlingen die gemakkelijk uit hun gewone doen raken. En dan de opleiding eraan geven. Of gewoon stoppen met werken. Hij noemt het voorbeeld van een leerling die zijn werk er aan gaf toen zijn oma, het enige houvast in zijn leven, overleed. “Wij laten niet los”, zegt Nico Zentvelt. “Wij halen deze leerlingen terug. Juist door de individuele begeleiding en door de nazorg die we bieden als ze eenmaal een baan hebben lukt dat.”

De school is op een speciale manier ingericht. Zo zag ik er een leerwerkplaats, een woonhuis voor groepsgesprekken, een audiovisuele studio, en veel praktijkruimtes (metaal- en houtbewerking, keukens en een restaurant), maar naast de bekende gymzaal ook een fitnesszaal. Niet om bodybuilders te kweken. Nee, de leerlingen van de school behoren tot de groep die het ook in fysiek opzicht aflegt tegen de beter ontwikkelde leeftijdgenoten. Om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten krijgen ze krachttraining zodat ze het werken in een baan fysiek makkelijker aan kunnen.

Omdat ze vorig jaar opeens een aantal tienermoeders hadden, hebben de leerlingen een film gemaakt om dit probleem te kunnen bespreken. Ik zag ook leerlingen rondlopen in een rode stoffen jas. Waarom? Vanwege hun beperkingen kunnen de leerlingen dingen die hen uitgelegd zijn moeilijk onthouden. De leerlingen met een rode jas zijn een vraagbaak voor de anderen. Voordeel: als je aan anderen uitlegt wat je hebt geleerd onthoud je het beter.

Voor mij had de directeur nog een boodschap: zorg ervoor dat er voor onze leerlingen een speciaal kwalificatiecertificaat komt. De eisen die de minister nu stelt liggen veel te hoog. Werk aan de winkel dus.