column
Harry van Bommel:

De oorlog winnen, maar de vrede verliezen

Vijf jaar geleden vielen Amerika en Engeland illegaal Irak binnen op zoek naar massavernietigingswapens. Die bleken er niet te zijn. De wereld moet nu de balans opmaken van deze actie. De conclusies zijn vernietigend.

• 1. De oorlog is op leugens gebaseerd. Er waren geen massavernietigingswapens en de Amerikanen wisten dat.
  • 2. De Irakezen zijn nu slechter af dan voor de oorlog. Meer dan 1 miljoen mensen is gevlucht, ruim honderdduizend burgerslachtoffers, het land is vernietigd.
  • 3. Met uitzondering van het Koerdische deel is er nergens veiligheid. Elke dag zijn er aanslagen.
  • 4. De toekomst van het land is onzeker: Irak dreigt uit elkaar te vallen.
  • 5. Irak is een broeinest voor terrorisme geworden.
Deze conclusies maken dat de oorlog een fiasco is geworden. De Nederlandse regering moet dat gewoon erkennen en niet tot de dag van vandaag achter de Amerikaanse president Bush blijven staan. Hij zei deze week nog dat het goed ging in Irak. Zo gaat dat met leugens. Je begint met één leugen en je moet vervolgens blijven liegen om die eerste leugen overeind te houden. De waarheid rond Irak is pijnlijk duidelijk. Je kunt een oorlog makkelijk winnen maar tegelijkertijd de vrede verliezen.

Betrokken SP'ers