Sharon Gesthuizen:

Nano

Nanotechnologie zorgt voor geweldige verbeteringen op het gebied van medicatie, elektronica en duurzaamheid. Tegelijkertijd zijn er risico's die we nog niet kunnen inschatten door gebrek aan informatie.

Nano is de wereld van moleculen en atomen. Een paar sprekende voorbeelden: een nanodeeltje verhoudt zich tot een voetbal zoals een voetbal zich verhoudt tot de wereldbol. Een menselijke haar groeit 5 nanometer per seconde. Een nanometer is 0,000 000 001 meter. In de nanotechnologie produceert men deze deeltjes of past men ze toe in andere technologieën. Bijvoorbeeld in de chemie om een bepaald soort verf krasvaster te maken.

Er zijn er al een paar honderd producten met nanodeeltjes op de Nederlandse markt. Daarom moet snel onderzocht worden wat de risico's zijn als deze deeltjes vrijkomen. We hebben haast omdat het aantal onderzoeksvragen zo groot is dat het nog jaren zal duren voordat alle informatie bekend is. En die informatie is hard nodig om zorgvuldige afwegingen te kunnen maken over toepassing en veiligheid. Recent onderzoek heeft in ieder geval bewezen dat sommige nanodeeltjes zeer giftig zijn. We moeten weten voor welke deeltjes dat geldt en voor welke niet.

Ik vind dat de regering de zaken te veel op zijn beloop laat waar het op onderzoek ten behoeve van wet- en regelgeving aankomt. Als er te lang onduidelijkheid blijft bestaan kan de publieke opinie zich tegen een waardevolle technologie keren. En dat zou eeuwig zonde zijn. We kunnen er namelijk levens mee redden. En dat moeten we zeker gaan doen.

Meer informatie over nanotechnologie vindt u hier

Betrokken SP'ers