‘Waarom moet een publieke voorziening rendabel zijn?’

Fatsoenlijk openbaar vervoer staat onder druk. In wijken aan de rand van de stad en in dorpen die te maken hebben met krimp, worden bushaltes opgeheven en verdwijnen buslijnen die juist van grote waarde zijn voor de mensen die daar wonen. De Europese Commissie maakt plannen om het openbaar vervoer nog verder te liberaliseren. Maar de SP verzet zich tegen de verschraling en komt met sociale alternatieven, zoals vrij reizen in de daluren.

Terwijl veel dorpen en buurten te maken hebben met krimp, loopt het aantal publieke goederen hard terug. Overal in het land verdwijnen voorzieningen als pinautomaten, brievenbussen, wijkcentra en winkels. Ook het aanbod van openbaar vervoer neemt steeds verder af. Zo is de bus sinds 2011 maar liefst 6 procent minder kilometers gaan rijden. Dat merken mensen in hun buurt. Zoals in Heerlen, waar volgens de nieuwe dienstregeling ineens geen bus meer reed over de Caumerweg.

Vervoerder Arriva, die de lijn had overgenomen van Veolia, vond de halte in deze buurt niet meer nodig, aldus SP-raadslid Yolanda Claessens: ‘Terwijl veel ouderen uit de seniorenwoningen aan de nabijgelegen Corisbergweg via deze lijn rechtstreeks naar het ziekenhuis reisden. Het verdwijnen van de halte betekent dat er geen openbaar vervoer is voor hen, want andere haltes liggen simpelweg te ver weg.’ Samen met de SP en de lokale ouderenpartij kwam de buurt in actie. Ze haalden maar liefst 700 handtekeningen op. Bij de nieuwe dienstregeling is de bushalte in ere hersteld.

Buurtbewoners met de SP in actie voor het behoud van de lokale buslijn.

Privatiseringsroes

Het zijn overwinningen tegen de stroom in. Onlangs zijn in Brussel plannen gepresenteerd om het openbaar vervoer verder te beperken. Eurocommissaris Bulc wil het streekvervoer voortaan aan de markt overlaten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De Europese Commissie leeft nog steeds in een verstikkende liberaliseringsroes. Zij denkt dat de concurrentie wordt bevorderd, maar daar heeft de burger die gewoon fatsoenlijk openbaar vervoer wil helemaal niets aan. Als we dit niet stoppen, gaan busbedrijven zich alleen nog maar op populaire lijnen richten en verdwijnen belangrijke buslijnen op andere plaatsen.’

Het plan van de Europese Commissie versterkt de neerwaartse spiraal. Al jaren proberen busbedrijven die door de provincie worden ingehuurd om het openbaar vervoer te verzorgen, te beknibbelen op buslijnen waar ze te weinig winst op maken. Zoals in de Aldenhof, een wijk in het Nijmeegse stadsdeel Dukenburg, waar veel ouderen dankzij de gratis bus voor 65+ de rest van de stad kunnen bereiken. De grote bus werd vervangen door een klein busje en werd op zondag en in de avond helemaal geschrapt. Wijkbewoner van het eerste uur Ed van den Hoogenband verwoordt de woede onder buurtbewoners: ’Het is voor de zoveelste keer dat ze aan de bus in onze wijk zitten. Laat onze buurt toch eens met rust!’

Bewoners van de Aldenhof, ondersteund door de SP, kwamen snel in actie en dwongen gelijk af dat de bus in ieder geval in de avond en in het weekend zou blijven rijden. Die overwinning smaakt naar meer. De buurtbewoners willen nu hun volwaardige buslijn terug. Yurre Wieken, SP-raadslid en zelf woonachtig in de wijk: ‘Bij het vervoersbedrijf Breng zeggen ze steeds dat er te weinig mensen in de bus zitten om rendabel te zijn. Los van de vraag of dat waar is, waarom moet een bus rendabel zijn? Openbaar vervoer is een publieke voorziening! ’