www.sp.nl/zorg

SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

Emile Roemer te gast bij Boxmeerse wielerronde ‘Daags na de Tour’

24-07-2012 Maandag ging in Boxmeer de wielerronde ‘Daags na de Tour’ van start. Dit evenement wordt sinds 1975 in Boxmeer georganiseerd. SP-leider Emile Roemer was te gast en deelde tomatensponsjes uit.

Leijten zegt vertrouwen op in minister Schippers

28-03-2012 SP-Kamerlid Renske Leijten heeft dinsdag in een debat over de informatievoorziening over de organisatie van de Olympische Spelen van 2028 het vertrouwen opgezegd in minister Schippers. Volgens Leijten heeft de minister de Kamer onvolledig geïnformeerd over de geschatte kosten van de organisatie van de Spelen. De minister erkent dat zij bewust 8 miljard niet heeft genoemd in de Kamerbrief. Het ministerie van Financiën stond erop dat dit wel aan de Kamer werd gemeld als mogelijke investeringskosten van de Olympische Spelen.

Update: Leijten: 'Schippers heeft groot probleem na achterhouden kosten OS2028'

23-03-2012 SP-Kamerlid Renske Leijten wil opheldering van het kabinet over het achterhouden van kritische rapporten over de kosten van het organiseren van de Olympische Spelen. Volgens Leijten heeft het kabinet de Kamer onvolledig geïnformeerd over de kosten van het evenement en zijn niet alle onderzoeken naar de Tweede Kamer verzonden. Leijten vreest dat uitgerekend de meest kritisch onderzoeken onderin de la van het ministerie zijn verdwenen.

Leijten: ‘Draai Olympische subsidiekraan dicht’

28-11-2011 SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat het kabinet de subsidie aan het organiseren van de Olympische Spelen van 2028 in Nederland stopzet. ‘Ik hou dit kabinet graag aan haar eigen mantra dat een goed product zichzelf wel verkoopt. Als de Olympische Spelen zo winstgevend zijn, dan is het vast niet moeilijk om hiervoor private partijen te vinden.’

Leijten wil parlementair onderzoek naar onderhandeling met FIFA voor WK-bid

29-11-2010 SP-Kamerlid Renske Leijten wil een parlementair onderzoek naar de totstandkoming van het WK-bid nu blijkt dat het ministerie van Financiën al een jaar geleden wist dat het WK niet winstgevend zou zijn en dat de afspraken over belastingvrijstelling onwettig zijn. Leijten: ‘Met veel propaganda is ons verteld dat een WK altijd tot winst voor de belastingbetaler zou leiden en dat de belastingvrijstelling geen enkel probleem is voor de wet. Nu blijkt dat het ministerie andere informatie hierover had, moet het parlement een eigen onderzoek doen over de onderhandelingen die hebben plaatsgevonden met de wereldvoetbalbond FIFA’.

Debatinbreng SP over Bidbook WK 2018

22-06-2010 Op verzoek van de SP vond een debat plaats over 'het bidbook' van Nederland en België aan de FIFA om het WK 2018/ 2022 te bemachtigen. Er zijn toezeggingen gedaan die volgens de SP niet passen. Hieronder de inbreng van SP-Kamerlid Renske Leijten.

Beperk invloed FIFA bij WK in Nederland

18-06-2010 Als Nederland en België het WK-voetbal organiseren in 2018 of 2022, mogen er geen nieuwe wetten komen om de commerciële belangen van de FIFA te beschermen. SP-Kamerlid Renske Leijten wil de garantie van minister Klink dat een herhaling van de bier-babesrel in Nederland onmogelijk is. “Een half jaar celstraf omdat je jurkje van het verkeerde biermerk is, mag in Nederland nooit mogelijk worden.”

Leijten wil fonds voor WK in Nederland

22-04-2010 De SP wil dat de regering een fonds opricht van waaruit de kosten van het WK worden betaald. Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten is op dit moment de organisatie van het WK met mist omhuld. Leijten bepleit een fonds zodat kosten en de winsten gedeeld worden met het bedrijfsleven: "Het moet een feest zijn voor iedereen en dus moeten de kosten en de opbrengsten van het WK eerlijk gedeeld worden”.

Europese sportsubsidies: nieuwe verspilling

15-04-2010 SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat minister Klink zich verzet tegen de ontwikkeling van een Europees 'Actieprogramma Sport' met bijhorende subsidies. “Het klinkt aardig: stimuleren van de sport, maar dat moet ieder Europees land vooral zelf doen. Het rondpompen van Europees sportgeld is volstrekt zinloos.”

30 SP’ers in Rotterdam Marathon

11-04-2010 Vandaag heeft een groep van zo'n 30 hardlopers en hardloopsters in SP-outfit deelgenomen aan de marathon in Rotterdam.

Studio SP