www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes

/zorg :: agenda

• Maandag 25 augustus Voorthuizen - 13:00 uur, Tjitske Siderius en Renske Leijten gaan op werkbezoek bij private verslavingszorginstelling Solutions.
  • Dinsdag 26 augustus Amsterdam - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij de dak- en thuislozenopvang in Amsterdam.
  • Donderdag 28 augustus Zwolle - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij Bureau Jeugdzorg Overijssel om in gesprek te gaan over de overheveling van taken naar de gemeenten en de consequenties hiervan voor Bureau Jeugdzorg.
SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

Patiënten en hulpverleners: Behoud vrije artsenkeuze

16-06-2014 Maandag vond in de Tweede Kamer een hoorzitting plaats over het beperken van de vrije artsenkeuze. SP, GroenLinks en CDA organiseerden deze hoorzitting om patiënten, hulpverleners en patiëntenorganisaties aan het woord te laten. SP-Kamerlid Renske Leijten: 'Vandaag hebben veel mensen hun bezorgdheid geuit over het plan van minister Schippers om de vrije artsenkeuze flink te beperken. Ik ben het meest geraakt door een hartenkreet van één van de sprekers: Als dit plan doorgaat, dan snijdt de minister de band tussen patiënt en arts definitief door.'

SP, CDA en GroenLinks organiseren alternatieve hoorzitting over vrije artsenkeuze

13-06-2014 Aanstaande maandag vindt in de Tweede Kamer een alternatieve hoorzitting plaats over het voorstel om de vrije artsenkeuze in de zorg (artikel 13 in de zorgverzekeringswet) te beperken. Dit gebeurt op initiatief van SP, CDA en GroenLinks, omdat een officiële hoorzitting door de Kamercommissie geblokkeerd werd door de regeringspartijen PvdA en VVD, gesteund door D66, ChristenUnie en SGP.

SP start meldpunt betalingsproblemen eigen risico in de zorg

21-05-2014 Steeds meer mensen hebben moeite met het betalen van de zorgkosten. Door onder andere de verhogingen van het eigen risico in de afgelopen jaren lopen de kosten heel hard op. De SP wil de problemen van deze mensen in kaart brengen en roept iedereen met betalingsproblemen op zich te melden.

Voorkom stiekeme sluiting spoedeisende hulpposten

27-03-2014 In heel het land wordt de acute zorg met afbraak bedreigd. Zorgverzekeraars bespreken momenteel achter gesloten deuren hun plannen zonder enige publieke controle. SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt dat de plannen per direct openbaar moeten worden gemaakt: ‘Dit zijn cruciale en levensreddende publieke voorzieningen. Dat laat je dus niet over aan private zorgverzekeraars, maar bespreek je in het openbaar omdat het ons allemaal aangaat.’

Van Gerven start onderzoek onder verloskundigen

21-02-2014 SP-Kamerlid Henk van Gerven start een uitgebreide enquête onder verloskundigen. Van Gerven: ‘Ik wil graag weten hoe het nu staat met de verloskundige zorg in Nederland. De zorg heeft veel te maken met fusies en sluiting van verloskundige afdelingen en ik wil weten hoe de mensen op de werkvloer tegen deze ontwikkeling aankijken.'

Leijten: Stel maximum aan vermogen zorginstellingen

29-10-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten wil een maximum stellen aan het eigen vermogen dat zorginstellingen mogen opbouwen. Het totale eigen vermogen van zorginstellingen is het afgelopen jaar met ruim 12 procent gestegen waardoor er inmiddels in totaal 11,2 miljard euro op de plank ligt te verstoffen. SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat daar een einde aan komt: ‘Dit is geld van de zorg en dat moet dus ook worden ingezet in de zorg. Daar kunnen we het heel goed gebruiken.’

Leijten: Pak opgelopen wachtlijsten ouderen onmiddellijk aan

30-09-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten vindt het schokkend dat ouderen vaak tientallen weken moeten wachten voordat ze geholpen kunnen worden in het ziekenhuis. Bij behandelingen voor pijnbestrijding, reumatologie, oogheelkunde en revalidatiegeneeskunde moeten ouderen ruim 11 weken wachten, voordat ze geholpen kunnen worden. Bij sommige ziekenhuizen loopt de wachttijd zelfs op tot 26 weken. Dit blijkt uit onderzoek van de NOS. ‘Het is ongelooflijk dat oudere mensen zo lang moeten wachten op zorg die vaak een belangrijk onderdeel van de behandeling is. Ik kan het niet uitleggen dat mensen 26 weken moeten wachten, voordat ze geholpen worden aan pijnbestrijding’, aldus Leijten.

Investeer geld zorginstellingen in betere zorg

24-07-2013 Zorginstellingen hebben in 2012 het eigen vermogen verhoogd naar 9 miljard euro. SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat dit geld direct naar de zorg gaat: ‘Mensen verliezen hun zorg of hun baan, iedereen moet van dit kabinet inleveren, maar deze instellingen leggen maar liefst 9 miljard euro opzij. Dat is zorggeld, wat aan zorg besteed zal moeten worden.’

Akkoord herstelt solidariteit in de zorg niet

16-07-2013 ‘De zorgdeal die vandaag bekend is geworden is een gemiste kans om de solidariteit in de zorg te herstellen.’ Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven. Op het basispakket wordt weer 300 miljoen bezuinigd en de marktwerking in de zorg – de hoofdverantwoordelijke voor de grote kostenstijgingen en toenemende bureaucratie - wordt niet aangepakt. De macht van de private zorgverzekeraars zal verder toenemen en het eigen risico van 350 euro wordt niet verlaagd of afgeschaft. Positief zijn de extra investeringen in de huisartsenzorg, waardoor mensen minder snel naar het ziekenhuis hoeven en de gemaakte afspraken over het verbeteren van de kwaliteit.

Ruwaard van Putten Ziekenhuis

Roemer bezoekt werknemers Ruwaard van Putten Ziekenhuis

28-06-2013 'Indrukwekkend' zo typeert SP-Kamerlid Renske Leijten de bijeenkomst met personeel van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis. Zo'n honderdvijftig boze personeelsleden en patiënten verzamelden zich voor de ingang van het ziekenhuis om met SP-leider Emile Roemer en Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven over de dreigende ontmanteling van het ziekenhuis te spreken.

Moed College
Studio SP