www.sp.nl/zorg

Bas Maes
SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

Voorkom stiekeme sluiting spoedeisende hulpposten

27-03-2014 In heel het land wordt de acute zorg met afbraak bedreigd. Zorgverzekeraars bespreken momenteel achter gesloten deuren hun plannen zonder enige publieke controle. SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt dat de plannen per direct openbaar moeten worden gemaakt: ‘Dit zijn cruciale en levensreddende publieke voorzieningen. Dat laat je dus niet over aan private zorgverzekeraars, maar bespreek je in het openbaar omdat het ons allemaal aangaat.’

Van Gerven start onderzoek onder verloskundigen

21-02-2014 SP-Kamerlid Henk van Gerven start een uitgebreide enquête onder verloskundigen. Van Gerven: ‘Ik wil graag weten hoe het nu staat met de verloskundige zorg in Nederland. De zorg heeft veel te maken met fusies en sluiting van verloskundige afdelingen en ik wil weten hoe de mensen op de werkvloer tegen deze ontwikkeling aankijken.'

Leijten: Stel maximum aan vermogen zorginstellingen

29-10-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten wil een maximum stellen aan het eigen vermogen dat zorginstellingen mogen opbouwen. Het totale eigen vermogen van zorginstellingen is het afgelopen jaar met ruim 12 procent gestegen waardoor er inmiddels in totaal 11,2 miljard euro op de plank ligt te verstoffen. SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat daar een einde aan komt: ‘Dit is geld van de zorg en dat moet dus ook worden ingezet in de zorg. Daar kunnen we het heel goed gebruiken.’

Leijten: Pak opgelopen wachtlijsten ouderen onmiddellijk aan

30-09-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten vindt het schokkend dat ouderen vaak tientallen weken moeten wachten voordat ze geholpen kunnen worden in het ziekenhuis. Bij behandelingen voor pijnbestrijding, reumatologie, oogheelkunde en revalidatiegeneeskunde moeten ouderen ruim 11 weken wachten, voordat ze geholpen kunnen worden. Bij sommige ziekenhuizen loopt de wachttijd zelfs op tot 26 weken. Dit blijkt uit onderzoek van de NOS. ‘Het is ongelooflijk dat oudere mensen zo lang moeten wachten op zorg die vaak een belangrijk onderdeel van de behandeling is. Ik kan het niet uitleggen dat mensen 26 weken moeten wachten, voordat ze geholpen worden aan pijnbestrijding’, aldus Leijten.

Investeer geld zorginstellingen in betere zorg

24-07-2013 Zorginstellingen hebben in 2012 het eigen vermogen verhoogd naar 9 miljard euro. SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat dit geld direct naar de zorg gaat: ‘Mensen verliezen hun zorg of hun baan, iedereen moet van dit kabinet inleveren, maar deze instellingen leggen maar liefst 9 miljard euro opzij. Dat is zorggeld, wat aan zorg besteed zal moeten worden.’

Akkoord herstelt solidariteit in de zorg niet

16-07-2013 ‘De zorgdeal die vandaag bekend is geworden is een gemiste kans om de solidariteit in de zorg te herstellen.’ Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven. Op het basispakket wordt weer 300 miljoen bezuinigd en de marktwerking in de zorg – de hoofdverantwoordelijke voor de grote kostenstijgingen en toenemende bureaucratie - wordt niet aangepakt. De macht van de private zorgverzekeraars zal verder toenemen en het eigen risico van 350 euro wordt niet verlaagd of afgeschaft. Positief zijn de extra investeringen in de huisartsenzorg, waardoor mensen minder snel naar het ziekenhuis hoeven en de gemaakte afspraken over het verbeteren van de kwaliteit.

Ruwaard van Putten Ziekenhuis

Roemer bezoekt werknemers Ruwaard van Putten Ziekenhuis

28-06-2013 'Indrukwekkend' zo typeert SP-Kamerlid Renske Leijten de bijeenkomst met personeel van het Ruwaard van Putten Ziekenhuis. Zo'n honderdvijftig boze personeelsleden en patiënten verzamelden zich voor de ingang van het ziekenhuis om met SP-leider Emile Roemer en Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven over de dreigende ontmanteling van het ziekenhuis te spreken.

Laat bestuurders boeten in plaats van patient

25-06-2013 Kamerleden Renske Leijten en Henk van Gerven vinden dat de bestuurders en artsen van het VU medisch centrum niet vrijuit mogen gaan. Het VUmc kwam vorig jaar in opspraak nadat patiënten heimelijk werden gefilmd op de Spoedeisende Hulp voor het tv programma ’24 uur tussen leven en dood’ van Eyeworks. Vrijdag werd bekend dat het Openbaar Ministerie (OM) met het VUmc en Eyeworks een schikking heeft getroffen. VUmc krijgt een boete van 30.000 euro en Eyeworks moet 20.000 euro boete betalen. Zeven patiënten krijgen 1000 euro smartengeld. Wat betreft Leijten en Van Gerven komt er alsnog vervolging en wordt dit geld verhaald op de verantwoordelijk bestuurders en artsen, en wordt een tuchtprocedure gestart.

Leijten: ‘Patiënten en personeel dupe van failliet Ruwaard van Putten Ziekenhuis’

24-06-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat minister Schippers garandeert dat er een volwaardig ziekenhuis in de regio Voorne-Putten blijft bestaan. Vanmiddag werd bekend dat het Ruwaard van Putten Ziekenhuis failliet is. Niet veel later werd duidelijk dat het ziekenhuis overgenomen wordt door drie andere ziekenhuizen. Die ziekenhuizen zijn van plan het bestaande ziekenhuis uit te kleden. Leijten: ‘Hier is bewust door zorgverzekeraars en bestuurders aangestuurd op faillissement. Er had veel eerder gesproken moeten worden over een doorstart van een volwaardig ziekenhuis. Nu dat niet is gebeurd zijn het ziekenhuispersoneel en de inwoners van Voorne-Putten de dupe.’

'Ruwaard van Putten Ziekenhuis van levensbelang voor regio'

20-06-2013 SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten wil dat het kabinet de regie neemt in het oplossen van de problemen waar het Ruwaard van Putten Ziekenhuis mee kampt. Dit ziekenhuis wordt in haar voortbestaan bedreigd door jarenlang wanbeleid. Leijten: ‘Het Ruwaard van Putten is voor het eiland Voorne-Putten van levensbelang. Spoedeisende hulp en verloskunde zijn zonder dit ziekenhuis niet goed genoeg bereikbaar voor de inwoners. Ook is het ziekenhuis van cruciaal belang voor deze regio met zware industrie.’