www.sp.nl/zorg

Bas Maes
SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

SP start meldpunt betalingsproblemen eigen risico in de zorg

21-05-2014 Steeds meer mensen hebben moeite met het betalen van de zorgkosten. Door onder andere de verhogingen van het eigen risico in de afgelopen jaren lopen de kosten heel hard op. De SP wil de problemen van deze mensen in kaart brengen en roept iedereen met betalingsproblemen op zich te melden.

SP inventariseert problemen met vergoeding incontinentiematerialen

27-01-2014 SP-Kamerlid Renske Leijten roept mensen op om hun problemen met de vergoeding van incontinentiemateriaal te mailen naar de SP. Hoewel incontinentiemateriaal vergoed wordt uit de basisverzekering, hebben veel mensen problemen met het krijgen van goed en geschikt materiaal.

Van Gerven: ‘Medicijnen kunnen half miljard goedkoper’

06-06-2013 Volgens SP-Kamerlid Henk van Gerven kan de zorg een stuk goedkoper door medicijnprijzen anders te berekenen. ‘Zo wordt een half miljard bespaard op de miljardenwinsten van de farmaceutische industrie, waarmee het eigen risico fors verlaagd kan worden. Mensen mijden zorg steeds vaker omdat ze geen geld hebben, wat op lange termijn nog veel meer geld kost en slecht is voor de volksgezondheid. Zo houden we goede zorg bereikbaar, ook voor mensen met een kleinere portemonnee.’

Van Gerven: ‘Haal Diane-35 pil uit de handel’

04-03-2013 SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat minister Schippers de Diane-35 pil onmiddellijk uit de handel haalt. De Diane-35 pil geeft, net als andere derde en vierde generatie pillen zoals Yasmin, een twee keer zo grote kans op trombose met mogelijk fatale afloop. Van Gerven: ‘Ik wil dat de minister ingrijpt. Deze pillen zijn risicovol terwijl er voldoende veilige alternatieven beschikbaar zijn.’

Kabinet neemt onverantwoorde risico’s met vergoeding nieuwe antistollingsmiddelen

08-12-2012 SP-Kamerlid Henk van Gerven stelt dat minister Schippers van volksgezondheid ‘onverantwoorde risico’s’ neemt met het besluit om nieuwe antistollingsmiddelen - de zogenaamde Noac’s - per 1 december te vergoeden. In de VS staan deze middelen op de eerste plaats van ernstige bijwerkingen: 542 doden in 1 jaar tijd. In Nederland zijn inmiddels 8 gevallen gemeld met dodelijke afloop. Van Gerven: ‘Kennelijk is minister Schippers bezweken onder de druk van farmaceuten (zoals Boehringer Ingelheim en Bayer) om deze middelen te vergoeden’

‘Help slachtoffers borstimplantaten kosteloos en voorkom herhaling’

15-03-2012 Duizenden vrouwen in Nederland en de rest van Europa zijn het slachtoffer geworden van ondeugdelijke borstprotheses, de zogenaamde PIP implantaten. Henk van Gerven vindt dat – nu de fabrikant achter de tralies zit – de slachtoffers centraal moeten staan: ‘Deze vrouwen zijn slachtoffer geworden van een frauduleuze fabrikant die goedkope ondeugdelijke protheses heeft verkocht. Ziekenhuizen en klinieken die deze protheses hebben ingebracht, moeten deze vrouwen gratis helpen om te voorkomen dat ze door lekkende protheses ernstig ziek worden.’

Kabinet introduceert klassengeneeskunde: geen geld, geen behandeling

17-08-2011 'Met het besluit om het kankergeneesmiddel lapatinib niet middels het basispakket te vergoeden zorgt minister Schippers voor een tweedeling in Nederland. Mensen die het niet breed hebben, wordt letterlijk een stuk van hun leven afgenomen. Dit mag niet gebeuren in een beschaafd land als Nederland.' Dat stelt SP-Kamerlid Henk van Gerven. Hij wil dat de minister het besluit terugdraait en het middel net als in alle omringende landen via het basispakket vergoedt.

Geen belang dierenartsen in antibiotica-industrie

26-05-2011 SP-Kamerlid Henk van Gerven heeft vandaag bepleit dat een einde moet komen aan de situatie waarin dierenartsen aandelen hebben in de antibiotica-industrie en verdienen aan de verkoop van antibiotica. De belangenverstrengeling is volgens Van Gerven een belangrijke reden voor de gigantische hoeveelheid antibiotica die in de Nederlandse landbouw wordt gebruikt. In de AUV Holding verdienen zo’n 2000 dierenartsen aan de verkoop van antibiotica en andere geneesmiddelen. ‘Dierenartsen hebben een dubbel belang bij de verkoop van antibiotica. Ten eerste krijgen ze daar geld voor en ten tweede gaat zo de uitkering die ze uit deze Holding krijgen omhoog. Dat is niet alleen belangenverstrengeling, maar ook nog eens gevaarlijk voor de volksgezondheid.’

Behoud medicijnen voor diabetespatiënten

16-03-2011 Per 1 mei dreigen 3000 diabetespatiënten door een bezuiniging hun medicijnen kwijt te raken. Deze kwetsbare groep moet fors gaan betalen om deze vitale medicatie alsnog te krijgen. SP-Kamerlid Henk van Gerven reageert geschokt: ‘Ik hoor verhalen van mensen die dankzij deze medicijnen eindelijk weer een normaal leven konden leiden. Dit kabinet dreigt ze dat weer af te nemen. Ik zal ervoor strijden dat deze medicijnen onverkort vergoed blijven worden.’

‘VVD kaapt de zorg; SP laat zien dat het anders kan’

09-11-2010 ‘De zorgbegroting voor 2011 is een gedrocht. Van ambulancezorg, tot het verzekerde pakket, van de ouderenzorg tot de zorgpremie- overal wordt gehakt. Toch moet ik de VVD een compliment geven: die partij is erin geslaagd de zorg volledig te kapen’. Dit zei SP-Kamerlid Renske Leijten vanmiddag bij de behandeling van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Studio SP