www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer steunt SP: beter toezicht particuliere jeugdzorg

29-03-2011 • Iedereen die met kinderen werkt in de particuliere jeugdzorg moet een Verklaring Omtrent het Gedrag hebben. SP-Kamerlid Nine Kooiman kreeg vandaag steun van alle partijen voor haar voorstel. ‘Kinderen kunnen zo niet langer geconfronteerd worden met personeel dat van alles op de kerfstok heeft.’

Nine KooimanTot nu toe was een Verklaring Omtrent het Gedrag niet nodig om in de particuliere jeugdzorg aan de slag te gaan. Dat dit hard nodig is, bleek onder meer uit het voorbeeld van een veroordeelde zedendelinquent die een-op-een begeleiding gaf aan kinderen. Met het aangenomen voorstel van de SP behoren dit soort gevaarlijke situaties tot het verleden.

Kooiman reageert verheugd op de steun voor haar voorstel: ‘Tot nu toe kon iedereen zich uitgeven voor hulpverlener of begeleider in de particuliere jeugdzorg. Het is belangrijk dat ouders die hulp inroepen voor hun kind in ieder geval weten dat de hulpverlener geen voor zijn werk relevante veroordelingen achter zijn naam heeft. Dit is de eerste stap in de goede richting.’

De Inspectie Jeugdzorg gaf vorig jaar al aan dat particuliere jeugdzorginstellingen vaak onveilig zijn voor kinderen. Kinderen met vaak ernstige problemen krijgen te maken met ongeschoold personeel, worden soms hardhandig aangepakt en krijgen in het ergste geval geen zorg. Daarom moet er meer gebeuren dan het verplichten van een Verklaring Omtrent het Gedrag. Kooiman: ‘Dit was de eerste stap. Nu moet snel werk gemaakt worden van een registratieplicht en een kwaliteitstoets. Ieder kind moet kunnen rekenen op veilige en goede zorg, we zullen niet ophouden voordat we dat gerealiseerd hebben.’