www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Staatssecretaris moet ingrijpen bij massaontslag thuiszorg Twente'

09-10-2009 • SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat staatssecretaris Bussemaker ingrijpt bij het massa-ontslag van 1500 thuiszorgmedewerkers in Twente. Leijten: “De Twentse gemeenten betalen zo'n lage vergoeding dat veel thuiszorgorganisaties geen thuiszorg meer kunnen en willen aanbieden. Dit leidt tot ontslagen, onrust onder mensen die zorg krijgen en erger nog: dit brengt de continuïteit van zorg in gevaar.”

Renske LeijtenDe thuiszorgaanbieders hebben tijdens de laatste aanbestedingsronde in de thuiszorg hun diensten aangeboden tegen kostendekkende tarieven, maar de Twentse gemeenten willen hen nog minder betalen. Leijten: “De staatssecretaris moet de gemeenten dwingen tot faire prijzen. In het belang van de patiënten, de medewerkers en van de zorg in Twente.”

De ontslagen vallen bij Livio, Carint Reggeland en NWT Zorgaccent. De nieuwe aanbieder is het schoonmaakbedrijf TSN, die zegt het personeel over te nemen. Leijten vreest echter dat dit ten koste zal gaan van de arbeidsvoorwaarden van het personeel. “Deze nieuwe aanbieder werkt voor een dumpprijs. Er zal dus bezuinigd moeten gaan worden en dan betaalt het personeel de prijs.”

Een week geleden kwam de brancheorganisatie in de thuiszorg, Actiz, met een rapport dat aantoont dat de prijzen die gemeenten betalen voor thuiszorg ver onder de maat zijn. Leijten: “Dit toont aan dat de marktwerking in de thuiszorg desastreus uitpakt. Daarom heeft de SP een initiatiefwet ingediend waarin basisprijzen voor thuiszorg worden vastgelegd.”

De initiatiefwet wordt binnenkort in de Tweede Kamer behandeld.