www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes

/zorg :: agenda

• Maandag 25 augustus Voorthuizen - 13:00 uur, Tjitske Siderius en Renske Leijten gaan op werkbezoek bij private verslavingszorginstelling Solutions.
  • Dinsdag 26 augustus Amsterdam - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij de dak- en thuislozenopvang in Amsterdam.
  • Donderdag 28 augustus Zwolle - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij Bureau Jeugdzorg Overijssel om in gesprek te gaan over de overheveling van taken naar de gemeenten en de consequenties hiervan voor Bureau Jeugdzorg.
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Hoorzitting over invloed farmaceutische industrie

02-03-2005 • De Tweede Kamer organiseert op verzoek van de SP een hoorzitting over de invloed van de farmaceutische industrie op onderzoek naar geneesmiddelen. De Kamer wil wetenschappers en redacteuren van medisch wetenschappelijke tijdschriften ondervragen om een beeld te krijgen van ongeoorloofde beïnvloeding en het achterhouden van onderzoeksresultaten.

Agnes KantAgnes Kant vroeg om de parlementaire hoorzitting omdat steeds meer wetenschappers aan de bel trekken over deze ontwikkelingen. Ook de commotie die de afgelopen tijd is ontstaan over onder meer pijnbestrijder VIOXX en de effecten van antidepressiva van de nieuwe generatie (SSRI’s) op kinderen en jongeren, speelt een rol. Achteraf bleek dat bekende negatieve bijwerkingen door de industrie achter werden gehouden. Naar verwachting zal de hoorzitting volgende maand gehouden worden.