www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kabinet steunt SP: verplicht familie niet tot zorgtaken

19-09-2012 • Het verplicht inzetten van mantelzorgers mag niet van staatssecretaris Veldhuijzen Van Zanten. Dat meldt zij in antwoorden op Kamervragen van Renske Leijten. Vorige maand werd bekend dat verpleeghuis Vierstroom familieleden wil verplichten om vrijwilligerswerk te doen in het verpleeghuis. Kamerlid Renske Leijten trok meteen aan de bel: ‘Verplicht vrijwilligerswerk bestaat natuurlijk niet. Het mag niet zo zijn dat betaald werk wordt weggedrukt door het verplicht inzetten van familieleden.’ Staatssecretaris Veldhuijzen is het met Leijten eens.

Renske Leijten‘Het is goed om familieleden te betrekken bij de zorg,’ stelt Leijten, ‘maar je mag het mensen niet verplichten. Het is een onwenselijke situatie, die ongelijkheid op kan leveren als mensen geen familie hebben of risico’s op kan leveren als familieleden niet gemotiveerd zijn.’ Leijten wijst er ook op dat reguliere zorg niet onder druk mag komen te staan.

Staatssecretaris Veldhuijzen garandeert Leijten dat huidige personeelsleden hun baan niet verliezen. Tevens erkent zij dat onvrijwillige inzet van mantelzorg tot risico’s zou kunnen leiden. Mede om deze redenen heeft de staatssecretaris de Nederlandse Zorgautoriteit gevraagd om de ontwikkelingen kritisch te volgen. De vragen van Renske Leijten met de antwoorden worden expliciet onder de aandacht gebracht bij de NZa, het zorgkantoor en Vierstroom.