www.sp.nl/zorg

Bas Maes
Hanne Drost

/zorg :: agenda

• Donderdag 21 augustus Zutphen - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij jeugdzorginstelling Intermetzo. Zij begeleiden kinderen en jongeren met meervoudige, complexe problemen.
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Plan zorgverzekeraars spoedeisende hulp is onverstandig’

07-09-2012 • SP-Kamerlid Renske Leijten wijst de plannen van zorgverzekeraars om minder ziekenhuizen hulp bij een hartinfarct te laten bieden resoluut af. De zorgverzekeraars willen deze acute zorg concentreren in een beperkt aantal ziekenhuizen en stellen dat dit noodzakelijk is voor de kwaliteit. Leijten: ‘Dat betekent dat er verder gereisd moet worden voordat iemand geholpen kan worden. Dat is niet verantwoord en zeker niet goed voor de kwaliteit. Laat ziekenhuizen met elkaar samenwerken en personeel uitwisselen in plaats van afdelingen te sluiten.‘

Renske LeijtenHet voorstel van de zorgverzekeraars is niet nieuw, maar past binnen de plannen van de VVD voor de zorg. Leijten: ‘Minister Schippers wil uit kostenoverwegingen minder ziekenhuizen in Nederland. Zij laat de zorgverzekeraars het werk doen, waardoor overal in het land de Spoedeisende Eerste Hulp en de acute verloskunde onder druk staan.’

‘De overheid moet zorgen dat in elke regio voldoende ziekenhuiszorg beschikbaar is op korte afstand. De inrichting van de ziekenhuiszorg in ons land mag niet bepaald worden door de financiële belangen van zorgverzekeraars en het korte-termijndenken van de VVD’, aldus Leijten.