www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Leijten: ‘Inspectie moet ingrijpen bij VUmc’

17-08-2012 • In het conflict tussen longchirurgen in het VUmc moet direct worden opgetreden, stelt Renske Leijten. Vandaag kwam het onderzoeksprogramma Argos naar buiten met het bericht dat er in het eerder geopenbaarde conflict, geen enkel schot zit.

Renske LeijtenLeijten: ‘In december vorig jaar vroeg ik de minister om opheldering over ernstige meldingen van onderlinge ruzies tussen artsen op de longafdeling en op de intensive care. Toen stelde zij dat het goed ging en dat de Inspectie de vinger aan de pols hield. Vandaag horen we dat patiënten door de onderlinge ruzie ernstig risico lopen. Dat kan niet. Als de Raad van Bestuur niet ingrijpt, dan moet de Inspectie dat doen.'

Argos meldt dat er een intern rapport bestaat waaruit blijkt dat de conflicten en vetes zo diep zitten dat gesprekken tussen de partijen niets meer oplossen. In het rapport staat ook dat de werkafspraken geen zin hebben als het vertrouwen in elkaar niet verbetert. Leijten: ‘Dit is zeer ernstig. Artsen moeten goed met elkaar overleggen en samenwerken, anders lopen patiënten gevaar. Die les hebben we helaas geleerd bij de zeer ernstige fouten op de hartafdeling van het Radboud Ziekenhuis. Laten we zorgen dat we nu niet te laat zijn.'