www.sp.nl/zorg

Bas Maes
Hanne Drost
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kooiman: 'Stop fusie, behoud volwaardige ziekenhuizen in West-Brabant'

16-08-2012 • Twee ziekenhuizen in Roosendaal en Bergen op Zoom willen fuseren en daarbij de verloskundige en acute zorg in geheel onderbrengen in Bergen op Zoom. Artsen en bewoners zijn tegen de fusie maar de Raad van Bestuur lijkt toch door te drukken. ‘De minister moet de fusie stoppen,’ stelt SP-Kamerlid Nine Kooiman. ‘Het parlement heeft op voorstel van de SP al besloten dat er geen fusie mag plaatsvinden als de inspraak niet goed is geregeld. Bovendien zie ik geen aanleiding voor een fusie.’

Nine KooimanKort geleden werd bekend dat het ziekenhuis in Bergen op Zoom er financieel goed voorstaat. In 2011 was er bijna 4 miljoen euro over. Minister Schippers antwoordde eerder op vragen van Kooiman dat de kwaliteit van de verloskundige zorg in beide ziekenhuizen goed was. Kooiman: ‘Zwangere vrouwen hebben het recht op snelle hulp voor zichzelf en hun baby. En inwoners hebben recht op acute hulp als dat nodig is. Het is nog maar de vraag of de wettelijke normen te halen zijn als verloskunde en acute zorg verdwijnen in Roosendaal.’

De SP heeft minister Schippers gevraagd in te grijpen.