www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kooiman: ‘Gegraai bij bloedbank moet eindelijk eens stoppen'

13-08-2012 • Voor het derde jaar op rij trekt de SP aan de bel over de topsalarissen bij bloedbank Sanquin. ‘Het is te gek voor woorden dat de bestuurders van Sanquin nog steeds meer verdienen dan een minister,’ aldus SP-Kamerlid Nine Kooiman.

Kooiman: ‘Terecht is er jaar na jaar ophef geweest over de salarissen, maar bij twee van de drie bestuurders stijgt het salaris dit jaar opnieuw. Een voorzitter van een organisatie, die afhankelijk is van onbaatzuchtige donoren, hoort geen salaris te krijgen van 263.000 euro. Het is belachelijk dat deze bestuurders niet hebben geleerd van hun fouten. De minister moet nu ingrijpen.’

De minister gaf eerder aan dat de salarissen van de bestuurders van Sanquin aan zouden sluiten bij de Beloningscode Bestuurders in de Zorg. Het salaris van de voorzitter komt echter boven die code uit, die een maximum stelt van 190 duizend met een uitloop naar 246 duizend euro in bijzondere omstandigheden. Kooiman: ‘Er zijn geen argumenten om het salaris te vergoeilijken. Zeker niet als je bedenkt dat er een reorganisatie aan de gang is waardoor mensen hun baan kunnen verliezen.’