www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Mensonterende toestanden in verpleeghuis Sint Jacob moeten per direct stoppen’

08-08-2012 • De SP is ernstig geschrokken van het dagboek dat medewerkers van het verpleeghuis Sint Jacob van Osira Amstelring uit Amsterdam een week lang hebben bijgehouden.

Sadet Karabulut‘De medewerkers luiden terecht de noodklok,’ stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut. ‘Schrijnende voorbeelden van kwetsbare bewoners die niet naar de wc kunnen, niet worden gedoucht en grote risico’s lopen om te vallen. Wij hebben de staatssecretaris verzocht om per direct een einde te maken aan deze mensonterende toestanden.’

Karabulut heeft het dagboek in ontvangst genomen. Ze sprak met de medewerkers: ‘Wij staan samen met jullie in jullie strijd voor goede zorg. Gisteren, vandaag en morgen.' De SP vindt het onbegrijpelijk dat Osira 7 miljoen extra heeft gekregen voor personeel op de werkvloer, maar dat er bij dit verpleeghuis sprake is van onderbezetting, wat leidt tot gevaarlijke omstandigheden. Sadet Karabulut: 'Als er slechts twee verzorgenden zijn op 54 patiënten, verdeeld over drie etages wordt de grens van veiligheid en kwaliteit van de zorg in ernstige mate overschreden. Het is ongelooflijk dat de directie dit toestaat.'

Het dagboek van de medewerkers is te vinden op de site van de Abvakabo.