www.sp.nl/zorg

Bas Maes
Hanne Drost
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Stijging topinkomens ouderenzorg moet worden gestopt

20-06-2012 • Het inkomen van bestuurders in de ouderenzorg is het afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Abvakabo. SP-Kamerlid Renske Leijten: ‘Bestuurders die zichzelf 5,6 procent loonsverhoging geven en weigeren om tijdens CAO-onderhandelingen daarover verantwoording af te leggen en vervolgens hun personeel af te schepen met maar 1,2 procent loonsverhoging. Een walgelijke vertoning.'

Renske LeijtenUit het onderzoek blijkt ook dat topbestuurders dure auto’s rijden op kosten van de ouderenzorginstellingen. Leijten: ‘Dezelfde bestuurders roepen dat er geen geld is voor nieuw personeel. Dezelfde bestuurders die roepen dat bewoners meer zelf moeten betalen om de zorg betaalbaar te houden. Juist zij nemen schaamteloos auto’s aan met een cataloguswaarde van 30.000 en 70.000 euro.'

Leijten wil dat de staatssecretaris de nieuwe CAO voor de ouderenzorg niet algemeen verbindend verklaart voordat er is heronderhandeld over de werkdruk, de doorgeschoten flexibilisering van de contracten en de waardering voor personeel. Leijten: ‘De regering mag laten zien aan wiens kant ze staan. Accepteren ze de zelfverrijking met belastinggeld, of kiezen ze voor de mensen die het echte werk doen in de ouderenzorg. Zij die de dagelijkse verzorging van ouderen als belangrijke taak hebben. Ik hoop op dat ze kiest voor de laatste.'