www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer steunt SP: geen tv-opnamen op spoedeisende hulp

12-06-2012 • De minister moet er voor zorgen dat er op plekken waar spoedeisende hulp wordt verleend, zoals in de ambulance en op de spoedeisende hulp, geen tv-opnamen meer gemaakt mogen worden. De Tweede Kamer steunde een motie van deze strekking van SP-Kamerlid Renske Leijten. ‘De minister wilde niet zover gaan om het op locaties te voorkomen, het is mooi dat de Kamer haar nu dwingt verder te gaan.'

Renske LeijtenIn het debat hield Schippers de mogelijkheid van filmen nog open, maar stelde wel dat het filmen van mensen in acute zorgsituaties onwenselijk is.

De Kamer steunde nog twee moties van Leijten. Eén roept de minister op het maximale te doen om de schadeclaim van Eyeworks aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam terug te vorderen. Leijten: ‘Het gaat hier om bijna 2 ton, dat lijkt me fors de moeite waard.' Ook wil een meerderheid van de Tweede Kamer dat de filmopnamen die gemaakt zijn, vernietigd worden. Daarvan zei de minister dat ze ‘er niet over gaat’. Leijten: ‘De minister schuift vaak verantwoordelijkheden van haar af, maar nu komt ze daar gelukkig niet mee weg.'