www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kamer steunt SP: gehandicaptenvervoer verbeteren via inspraak belanghebbenden

12-06-2012 • De staatssecretaris moet voor de nieuwe plannen voor het bovenregionale gehandicaptenvervoer, Valys genaamd, garanderen dat belanghebbenden kunnen meebeslissen over de inhoud van een nieuw te sluiten contract. Voor dit
voorstel kreeg Renske Leijten steun van de Tweede Kamer.

Renske LeijtenLeijten: ‘In de afgelopen jaren hebben we vele problemen gezien. Mensen wachtten soms tevergeefs op vervoer of moesten lang omreizen voor ze op hun bestemming waren. Chauffeurs werden niet of slecht opgeleid. Bij misstanden kregen we telkens te horen dat pas bij een nieuw vervoerscontract de problemen konden worden opgelost. De overheid moet nu een nieuw contract maken, dus nu is de tijd om alle belanghebbenden, gebruikers en vervoerders, mee te laten beslissen over de voorwaarden in het contract’.

De Kamer steunde Leijten ook in haar eis dat de Kamer eerst het contract moet zien, voordat de staatssecretaris afspraken mag maken. Leijten: ‘Dit is om te voorkomen dat we wederom met een contract zitten dat niet op orde
is. Al ga ik er natuurlijk vanuit dat het contract na inspraak van de belanghebbenden in orde zal zijn’.