www.sp.nl/zorg

Bas Maes
Hanne Drost

/zorg :: agenda

• Donderdag 21 augustus Zutphen - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij jeugdzorginstelling Intermetzo. Zij begeleiden kinderen en jongeren met meervoudige, complexe problemen.
  • Vrijdag 22 augustus Stegeren - 10:00 uur, Tjitske Siderius brengt een bezoek aan zorglandgoed Stegerveld van de Baalderborggroep waar mensen met een verstandelijke beperking wonen en intensieve begeleiding krijgen bij een sterk gestructureerd en voorspelbaar dagelijks leven.
SP.nl/zorg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘VN-verdrag rechten gehandicapten voor einde van het jaar ratificeren’

09-11-2011 • SP-Kamerlid Renske Leijten eist dat de regering voor het einde van het jaar het ‘VN Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap’ ratificeert. Het verdrag draagt de ondertekenaars op om mensen met een beperking dezelfde rechten te geven als mensen zonder handicap en te zorgen dat zij optimaal kunnen deelnemen aan de samenleving. ‘Ratificeren’ betekent dat wetten en regels worden gewijzigd zodat deze in overeenstemming zijn met dit verdrag.

Renske LeijtenLeijten zal bij het debat over de zorgbegroting de regering verzoeken het verdrag voor het einde van het jaar in te voeren. ‘Ik reken op steun uit de Kamer. Alle partijen hebben dit in hun verkiezingsprogramma’s staan. De Nederlandse regering heeft al in 2007 het verdrag ondertekend, maar dit kabinet blijft maar treuzelen met de invoering omdat men eerst wil weten wat het kost. Ik vind het beschamend dat de vraag of we mensen met een handicap gelijke rechten geven, om financiële redenen uitgesteld wordt. Niet de beperking van mensen sluit hen uit, maar de samenleving.’