www.sp.nl/zorg

SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

Siderius: Aanpassing WMO is recept voor sociale problemen

22-04-2014 Volgens SP-Kamerlid Tjitske Siderius is het onnodig om ouderen en mensen met een beperking zorg af te nemen: ‘Er ligt geld voor het oprapen bij de zorgverzekeraars en laten we stoppen met de marktwerking in de zorg.’ Het geld kan gebruikt worden om de huishoudelijke verzorging, dagbesteding en begeleiding intact te houden en het recht op zorg te garanderen. Zo kan volgens Siderius willekeur worden voorkomen. Daarnaast wil de SP dat medewerkers met een medische achtergrond beoordelen of iemand zorg nodig heeft of niet. ‘Daarmee ontstaat er rechtsgelijkheid en rechtszekerheid.'

Zorgakkoord biedt geen oplossing voor kaalslag langdurige zorg

17-04-2014 'Dit zorgakkoord maakt dat D66, ChristenUnie en SGP verantwoordelijk zijn voor 90% van de oorspronkelijke afbraakplannen voor de zorg. Ook met dit akkoord worden ouderen gedwongen te verhuizen en gaan de verzorgingshuizen dicht.' Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op het zorgakkoord dat het kabinet en gedoogpartijen deze week gesloten hebben. 'Tegelijk wordt de deur opengezet voor meer macht voor zorgverzekeraars. Een heel gevaarlijk ontwikkeling want keuzevrijheid en goede zorg zijn er straks alleen nog maar voor mensen die het kunnen betalen. Dit akkoord is een potje koehandel dat het kabinet vooruit helpt, maar patiënten, gehandicapten en ouderen in de steek laat. Meer macht voor zorgverzekeraars leidt tot dure schaalvergroting, meer bureaucratie en minder zorg in de regio,' aldus Roemer.

Miljardenbezuinigingen zorg leiden tot ongelukken

12-04-2014 De miljardenbezuinigingen die dit kabinet wil doorvoeren op de zorg gaan leiden tot ongelukken. Dat maakten honderden medewerkers in de zorg vandaag duidelijk in Den Haag. Leden van vakbond AbvaKabo FNV organiseerden vandaag het vandaag het grote zorgdebat. In 2015 wil het kabinet nieuwe zorgwetten invoeren waarbij de gemeenten en de zorgverzekeraars meer taken krijgen en de AWBZ verdwijnt. ‘Stel deze zorgwetten uit en zorg dat mensen het recht op zorg behouden als de gemeenten meer verantwoordelijkheden krijgen,’ betoogde SP-Kamerlid Henk van Gerven. Ook pleitte hij opnieuw voor uitstel van invoering van de wetten.

SP breidt acties verzorgingshuizen uit

11-04-2014 De SP breidt de acties tegen de massale sluiting van verzorgingshuizen fors uit. Nadat vorige week een online petitie is gestart gaan nu ook lokale afdelingen aan de slag met posters en ansichtkaarten. Vandaag werd duidelijk dat sluiting van verzorgingshuizen de hele wijk treft.

Van Gerven: controle op vleesindustrie moet beter

28-03-2014 ‘We nemen geen genoegen met lapmiddelen en halve maatregelen.’ Dat zegt SP-Kamerlid Henk van Gerven in reactie op het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid waarin gesteld wordt dat de consument niet voldoende garanties krijgt op de veiligheid van vlees. Het rapport bevestigt de kritiek van de SP dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet op orde is en dat de vleessector onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor voedselveiligheid en dierenwelzijn.

Voorkom stiekeme sluiting spoedeisende hulpposten

27-03-2014 In heel het land wordt de acute zorg met afbraak bedreigd. Zorgverzekeraars bespreken momenteel achter gesloten deuren hun plannen zonder enige publieke controle. SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt dat de plannen per direct openbaar moeten worden gemaakt: ‘Dit zijn cruciale en levensreddende publieke voorzieningen. Dat laat je dus niet over aan private zorgverzekeraars, maar bespreek je in het openbaar omdat het ons allemaal aangaat.’

Alleen gekwalificeerd personeel in de jeugdzorg

26-03-2014 SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat er uitsluitend gekwalificeerd personeel werkt in de jeugdzorg. Kooiman: ‘Nu kan iedereen zich uitgeven voor jeugdhulpverlener, terwijl zij daar eigenlijk niet gekwalificeerd voor zijn. Aan hulp voor kwetsbare kinderen en gezinnen moeten we duidelijke kwaliteitseisen stellen. Kinderen en gezinnen moeten er altijd op kunnen vertrouwen dat de zorg verleend wordt door gekwalificeerde professionals.‘ Kooiman zal hierop aandringen bij staatssecretaris Van Rijn tijdens het debat dat donderdag staat gepland.

Siderius: Kabinet werkt ouderenmishandeling in de hand

26-03-2014 SP-Kamerlid Tjitske Siderius maakt zich grote zorgen over de toenemende mishandeling van ouderen vanwege de forse bezuinigingen op de ouderenzorg. Eén op de twintig ouderen in Nederland krijgt te maken met mishandeling, financiële uitbuiting of verwaarlozing. Maatschappelijke organisaties slaan alarm: door de kortingen in de zorg komt ouderenmishandeling steeds vaker voor.

Roemer ondersteunt cao-acties zorgpersoneel

18-03-2014 SP-leider Emile Roemer was dinsdag aanwezig bij de actie van zorgwerkers in Den Haag. Door het hele land kwamen medewerkers uit de zorg bij elkaar om te strijden voor een goede cao. Roemer: 'Opkomen voor je recht is belangrijk. Daarom is het heel goed dat jullie met z'n allen hier zijn.'

Siderius: Stop veiling van zorgbehoevende mensen

13-03-2014 SP-Kamerlid Tjitske Siderius is woedend over het bericht dat gemeenten via een veiling zorg inkopen voor de laagste prijs. Zeker 35 gemeenten die verantwoordelijk zijn voor 1,5 miljoen mensen kopen zorg via een internetveiling. Dat meldt de Volkskrant donderdag. Siderius: ‘Het is werkelijk schokkend dat mensen die zorg nodig hebben geveild worden via internet en zo voor de goedkoopste prijs worden opgekocht. Dit moet per direct stoppen.'