www.sp.nl/zorg

Hanne Drost
Bas Maes

/zorg :: agenda

• Donderdag 28 augustus Zwolle - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij Bureau Jeugdzorg Overijssel om in gesprek te gaan over de overheveling van taken naar de gemeenten en de consequenties hiervan voor Bureau Jeugdzorg.
SP.nl/zorg
8 MAART 2012

Column

Nine Kooiman:

Comazuipen: Behandeling boven boete

Nine Kooiman

Herre Kingma, de bestuursvoorzitter van het Medisch Spectrum Twente wil dat jongeren zelf de zorgkosten betalen wanneer zij door overvloedig drankgebruik in het ziekenhuis belanden. Dat is een heel gevaarlijk idee.

Jezelf bewusteloos zuipen is gevaarlijk en ongezond. Maar ja, dat geldt ook voor roken, excessief sporten, naast de snelweg wonen, te hard werken en skydiven. Door rood fietsen is ook onverantwoord, maar dat wil toch niet zeggen dat we de mensen een factuurtje sturen als ze na een ongeval in het ziekenhuis belanden?

En wat zegt meneer Kingma over de andere veeldrinkers die hun alcoholconsumptie misschien uitsmeren over de hele week, maar zeker niet minder gezondheidsschade oplopen? Zijn voorstel om alleen jongeren aan te pakken die eenmalig in de fout gaan is volstrekt willekeurig en mogelijk zelfs discriminerend.

Kingma ziet bovendien over het hoofd dat jongeren wel twee keer gaan nadenken voordat zij hun vriend of vriendin naar het ziekenhuis brengen als daar een dikke rekening tegenover staat. Die drempel is heel ongewenst als het om noodzakelijke zorg gaat.

De zorg duurder maken voor comazuipers is een stap in de verkeerde richting. Het is een hellend vlak. Veel effectiever is het om jongeren die zich een delirium hebben gedronken te behandelen samen met de ouders. Deze behandeling is bewezen effectief, dan hebben we op verschillende alcoholpoli’s al gezien. Meneer Kingma zou er goed aan doen eens een alcoholpoli te bezoeken. Dan zou hij horen dat bij een derde van de jongeren sprake is van onderliggende problemen in hun gedrag, op school of thuis. Die problemen moet je aanpakken en behandelen en niet beboeten met een bedrag dat de jongeren toch niet kunnen ophoesten.

Dat zorgverzekeraar Menzis de uitspraken van Kingma onderschrijft is stuitend. Het organiseren van eigen-schuld-dikke-bult-zorg, schoffelt de solidariteit in de zorg onderuit. Nu zijn het comazuipers, straks de rokers en daarna de mensen met een SOA. Dat is geen manier om de solidariteit in de zorg overeind te houden.

Nine Kooiman

Moed College