www.sp.nl/wonen

SP.nl/wonen

/wonen :: Nieuws

'Blok maakt wonen onmogelijk'

06-06-2013 Of je wilt huren of kopen, je bent het slachtoffer van het woonbeleid van minister Blok. Die conclusie trekt SP-Kamerlid Paulus Jansen in het debat over 'Woon2012'. Jansen: 'Dit onderzoek laat glashelder zien dat huren fors stijgen en blijven stijgen. Daarnaast krijgen mensen vaak lastig een hypotheek vanwege hun inkomen of leeftijd. Zo belanden grote groepen woningzoekenden in de problemen.'

‘PvdA, VVD, CDA en D66 kraken terecht eigen hypotheekbeleid af’

10-04-2013 SP-Kamerlid Paulus Jansen is tevreden dat de Commissie Huizenprijzen van de Tweede Kamer concludeert dat de overheid sinds de jaren negentig veel te ruimhartig is geweest in het aanmoedigen van extra leningen voor huizen. Jansen: ‘Ironisch genoeg stelt een commissie van PvdA, VVD, CDA en D66 dat hun eigen beleid mislukt is. Dankzij deze partijen is de gezamenlijke hypotheekschuld door het dak gegaan. Terecht dat ze dit beleid afkraken maar hopelijk hebben ze nu ook de wijsheid om de SP te steunen in voorstellen om hypotheekschulden te verminderen.’

Deltaplan bouw om economie vlot te trekken

19-12-2012 SP-Kamerleden Arnold Merkies en Paulus Jansen willen dat het kabinet de miljarden van de telecomveiling inzet voor een Deltaplan voor de bouw. Merkies: ‘De nieuwe cijfers van het Centraal Planbureau bevestigen dat het huidige kabinetsbeleid de crisis alleen maar verdiept. Ondertussen zeggen bijna alle vooraanstaande economen dat harder bezuinigen funest is voor onze economie. Daarom wil ik een investeringspakket voor de bouw dat de neerwaartse spiraal kan doorbreken. Dat trekt de economie aan, zorgt voor tienduizenden minder werklozen en biedt Nederland weer wat perspectief en vertrouwen.’

Jansen: 'Kabinet introduceert klassenhypotheek'

15-12-2012 SP-Kamerlid Paulus Jansen maakt zich zorgen over het kabinetsbesluit om het niet meer zo nauw te nemen met de inkomenseisen van mensen bij het verstrekken van een hypotheek. 'Dit is een recept voor problemen. Het is jammer, maar als je niet genoeg verdient kun je niet in een kast van een huis wonen. Het kabinet wil nu mensen die mogelijk in de toekomst meer gaan verdienen, meer laten lenen. Waarom laten we die mensen niet eerst een jaar sparen net als iedereen?'

VVD en PvdA weigeren te praten over dreigend faillissement woningcorporaties

21-11-2012 SP-Kamerlid Paulus Jansen heeft geen goed woord over voor de PvdA en de VVD. Die stemden vandaag tegen zijn alternatief voor de zogenaamde verhuurderheffing. ‘Gisteren werd bekend dat deze heffing corporaties een faillissement in jaagt en leidt tot miljarden euro’s minder voor nieuwe woningen. Maar deze partijen steken de kop in het zand. Een laffe politiek over de rug van huurders, bouwvakkers en corporaties.’

Help slachtoffers huizenzwendel met schadevergoeding

15-12-2011 SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat de slachtoffers van prijsafspraken tussen huizenhandelaren schadeloos worden gesteld. Vandaag legde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) boetes op aan deze handelaren, maar dit gaat volgens Gesthuizen niet ver genoeg. ‘Mensen die zo erg in de problemen zitten, dat hun huis geveild wordt, krijgen niet waar ze recht op hebben, omdat een paar vastgoedjongens met illegale afspraken hun zakken hebben gevuld.’

Senaat wil onderzoek verandering hypotheekrenteaftrek

01-11-2011 Tegen de uitdrukkelijke wens van minister-president Rutte in, wil de Eerste Kamer van de regering een onderzoek naar mogelijkheden voor een meer toekomstbestendig stelsel van hypotheekrenteaftrek. Een motie van die strekking, ingediend door de ChristenUnie en mede ondertekend door SP, PvdA, D66, SGP en PvdD, werd vandaag aangenomen. VVD, CDA en PVV stemden tegen maar hebben samen net geen meerderheid in de Senaat sinds de afgelopen verkiezingen.

Kamer steunt SP-voorstel voor woningaankoop corporaties

07-12-2010 De Tweede Kamer steunt het verzoek van SP-Kamerlid Sadet Karabulut om te onderzoeken of woningcorporaties bewogen kunnen worden om huizen aan te kopen van huizenbezitters die in betalingsproblemen zijn gekomen.

Senaat wil af van scheefgroei hypotheekrenteaftrek

17-11-2010 Hoewel de regering het ontraadt, wil de Eerste Kamer dat er ingegrepen wordt in de ernstige scheefgroei in de hypotheekrenteaftrek. Een daartoe strekkende motie is deze week met 38 tegen 37 stemmen aangenomen.

Helft hypotheekrenteaftrek gaat naar allerrijksten

13-05-2010 De helft van de hypotheekrenteaftrek gaat naar de rijkste 20% van de bevolking. De rijkste 10% ontvangt zelfs 30% van de totale aftrek. Dat is de conclusie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen: “Huurders komen slechts voor huurtoeslag in aanmerking als hun verzamelinkomen laag is. Eigenwoningbezitters ontvangen meer naarmate ze meer verdienen. Dat is scheef en asociaal.”

Moed College
Studio SP