www.sp.nl/wonen

SP.nl/wonen

/wonen :: Nieuws

Van Nispen: Bescherm huurders beter tegen huisuitzettingen

15-04-2014 SP-Kamerlid Van Nispen heeft samen met de PvdA aandacht gevraagd voor de belangen van huurders die te maken krijgen met de gedwongen verkoop van hun huis als de eigenaar de hypotheek niet meer kan betalen. Door deze gedwongen verkoop via een zogenaamde executieveiling verliezen zij namelijk hun huurrecht. Minister Opstelten van Veiligheid & Justitie wilde huurders maar 3 maanden de tijd geven om een nieuwe woning te vinden.

Jansen verheugd met aanpak huisjesmelkers

26-03-2014 Huisjesmelkers kunnen een boete tegemoet zien als zij de wet meerdere malen hebben overtreden. Dankzij de inzet van de SP zet het kabinet eindelijk een stap in de goede richting. SP-Kamerlid Paulus Jansen drong daarop aan na de verkiezing van Huisjesmelker van het Jaar, door jongerenorganisatie ROOD.

SP: PvdA laat huurders keihard zakken

18-12-2013 SP-senator Bob Ruers heeft geen goed woord over voor de schandalige draai van de PvdA in het debat in de Eerste Kamer over de verhuurderheffing: 'Na alle ophef van de afgelopen dagen en uren laat de PvdA zich als het erop aan komt, blij maken met minder dan een dooie mus. De hele fractie stemt in met het weghalen van 1,7 miljard euro uit de volkshuisvesting. Niet een enkele euro heeft die fractie ervan af weten te halen. En dat terwijl de bouw al op zijn gat ligt en steeds meer huurders kopje onder gaan. De PvdA maakt eerst theater en laat dan de huurders van Nederland zakken. Dat is de harde werkelijkheid!'

Doelgroep woningcorporaties uitgebreid, zonder langere wachtlijsten

26-11-2013 Door de volhardende inbreng van de SP wordt de doelgroep van de woningcorporaties uitgebreid, zónder dat de rijen voor het loket bij de woningcorporaties langer worden. Ook wordt gewaarborgd dat er geen verdringing plaatsvindt van de huishoudens met de laagste inkomens door de middengroepen. De Tweede Kamer steunde vanmiddag een voorstel dat Paulus Jansen samen met PvdA-kamerlid Monasch indiende.

SP onderzoekt: op 282 koopwoningen slechts één betaalbare huurwoning beschikbaar

20-11-2013 Uit eigen onderzoek van SP-Kamerlid Paulus Jansen wordt duidelijk dat het aanbod van betaalbare huurwoningen medio november 2013 is gedaald tot een alltime dieptepunt. Op iedere lege betaalbare huurwoning zijn deze week 282 koopwoningen beschikbaar. Jansen: ‘Deze coalitie maakt huren onbetaalbaar. Honderdduizenden gezinnen kunnen geen kant op. Kopen is onhaalbaar, huren onbetaalbaar.’

Corporaties kiezen met pistool tegen de borst voor verhuurderheffing

04-10-2013 SP-Kamerlid Paulus Jansen is ontevreden over de afspraken die zijn gemaakt tussen woningcorporaties en de minister. De corporaties werd voorgehouden dat zij een grote hoeveelheid huurwoningen zouden moeten liberaliseren. Jansen: ‘De VVD had het zelfs over een verplichte verkoop van al deze woningen. Natuurlijk grijp je dan elk middel aan om dat tegen te houden. Ik snap wel dat woningcorporaties zich gechanteerd voelen door minister Blok.’

‘Buurten verbeteren doe je samen met de bewoners’

30-07-2013 ‘Dat het “krachtwijkenbeleid” is mislukt is geen verrassing: het wijkenbeleid is niet gevoerd met de bewoners, maar over het hoofd van de mensen in de wijk. Maar dat betekent niet dat de regering deze mensen nu in de steek moet laten, zoals minister Blok nu doet. Dat zegt Ronald van Raak in reactie op het kritische rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau over 40 achterstandswijken.

Jansen: 'Exploderende stookkosten door lakse huurbazen'

19-07-2013 Huurders moeten af kunnen dwingen dat hun huisbaas noodzakelijke investeringen doet om hun stookkosten in de hand te houden. Minister Blok van Wonen moet daarom het ingetrokken wetsvoorstel ‘Initiatiefrecht huurders’ in afgeslankte vorm opnieuw in behandeling nemen. Dat stelt SP-kamerlid Paulus Jansen voor naar aanleiding van een Amsterdams voorbeeld, waarbij huurders inmiddels €450 stookkosten per maand betalen voor een tachtig jaar oude oliegestookte blokverwarming.

'Bescherm studenten tegen idiote huurprijzen'

17-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zijn de prijzen die studenten soms voor een kamer moeten betalen veel te hoog. 'Uit onderzoek blijkt dat studenten in Amsterdam gemiddeld 30 euro per vierkante meter per maand moeten betalen. En dan zijn er uitschieters die nog veel duurder zijn. Dat is vier keer zoveel als de gemiddelde prijs voor een sociale huurwoning. Wat stelt de huurbescherming in Nederland voor als dit gewoon legaal is?'

'Blok maakt wonen onmogelijk'

06-06-2013 Of je wilt huren of kopen, je bent het slachtoffer van het woonbeleid van minister Blok. Die conclusie trekt SP-Kamerlid Paulus Jansen in het debat over 'Woon2012'. Jansen: 'Dit onderzoek laat glashelder zien dat huren fors stijgen en blijven stijgen. Daarnaast krijgen mensen vaak lastig een hypotheek vanwege hun inkomen of leeftijd. Zo belanden grote groepen woningzoekenden in de problemen.'