Geen verdere liberalisering tijdens parlementaire enquête woningcorporaties

SP-Kamerlid Sadet Karabulut roept vandaag het kabinet en de Tweede Kamer op om tijdens de parlementaire enquête woningcorporaties geen nieuwe maatregelen te nemen die tot verdere afbraak van de sociale woningbouw leiden. Karabulut wil eerst de uitkomsten van het onderzoek afwachten, voordat het debat over een wijziging van de wet op corporaties kan beginnen. Karabulut: ‘De enquêtecommissie doet waardevol werk en de resultaten moeten we serieus nemen. Het stomste wat je kunt doen is nu doordenderen en nog meer maatregelen nemen die de positie van huurders en corporaties verder verslechtert.’

Het kabinet, gesteund door D66, SGP en ChristenUnie wil de sociale huursector verkleinen en tijdelijke huurcontracten mogelijk maken, waardoor de huurbescherming wordt aangetast. Daarnaast betalen woningcorporaties de verhuurderheffing, die 1,7 miljard euro op moet leveren. Woningcorporaties verhogen daardoor de huren, verkopen steeds meer sociale woningen en stellen investeringen in onderhoud en nieuwbouw uit. Tegelijkertijd is de parlementaire enquêtecommissie Woningcorporaties juist bezig de gevolgen van het vermarkten van woningcorporaties te onderzoeken.

Karabulut: ‘Juist nu de grote blunders die gemaakt zijn worden onderzocht willen partijen in de Tweede Kamer doorgaan met het verder afbreken van de sociale woningbouw. Dat is heel dom. Er moeten grondig lessen uit het verleden worden getrokken, voordat er nieuwe ingrijpende maatregelen kunnen worden genomen. Ik maak me niet alleen zorgen over de betaalbaarheid voor huurders, maar ook over de beschikbaarheid van sociale huurwoningen. Laten we eerst afwachten welke lessen we kunnen leren uit het parlementair onderzoek, voordat we praten over nog meer liberalisering in de sociale woningbouw.'