www.sp.nl/wonen

Fractiemedewerkers:
Eva de Bakker
SP.nl/wonen
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Jansen: Spies moet leegstand bij corporaties aanpakken

21-09-2012 • Minister Spies moet strenger toezicht houden op woningcorporaties, zodat mensen met lagere inkomens toegang blijven houden tot betaalbare woningen. Momenteel staan zo'n 77.000 woningen leeg, blijkt uit gegevens van het CBS.

Paulus JansenSP-Kamerlid Paulus Jansen: 'De grootschalige verkoop en huurliberalisatie bij de woningcorporaties is de belangrijkste verklaring voor de toenemende leegstand. Ik was drie weken geleden op bezoek in de Operawijk in Amstelveen. Daar worden huizen aangeboden voor 1400 euro per maand, die twee jaar terug nog maar 500 euro kostten. Dat leidt tot leegstand en langere wachtlijsten voor mensen die zijn aangewezen op betaalbare woningen.'

De SP voert op veel plaatsen actie tegen de leegstand. Zo opende de afdeling Amsterdam het Meldpunt Leegstand, waar veel klachten binnenkomen.

Jansen heeft de minister verzocht om actie te ondernemen. 'Het terugdringen van de leegstand is een van de snelste en goedkoopste manieren om de woningnood in het betaalbare segment op te lossen.'