www.sp.nl/wonen

Fractiemedewerkers:
Eva de Bakker
SP.nl/wonen
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onderzoek SP: opvang en kansen voor zwerfjongeren onvoldoende

21-03-2012 • SP-Kamerlid Nine Kooiman maakt zich ernstige zorgen over de problemen van zwerfjongeren in Nederland. Uit onderzoek van de SP blijkt dat de wachtlijsten voor opvang voor jongeren een loterij zijn waarbij de wachttijd kan oplopen tot 5 maanden.

Nine KooimanKooiman vroeg 44 opvangadressen in alle provincies om mee te doen aan haar onderzoek. 23 daarvan deden mee. Naast de soms lange wachtlijst is de vervolghuisvesting vaak slecht geregeld en wordt jongeren weinig perspectief op een betere toekomst geboden.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over zwerfjongeren. Kooiman zal de staatssecretaris verzoeken om direct in te grijpen en om de opvang van deze jongeren te verbeteren. Kooiman: ‘Ik vind het erg schrijnend dat in een rijk land als Nederland zoveel jongeren op straat leven. Dat is onacceptabel. We moeten deze jongeren perspectief bieden en niet over straat laten zwerven. Hoe langer een kind op straat is hoe onzekerder de toekomst van deze kinderen wordt.'

Lees hier de volledige resultaten van het onderzoek.