www.sp.nl/wonen

SP.nl/wonen

DOSSIERS Wonen

Buurten in de Buurt

Het is één van de grootste SP-campagnes ooit: met ruim een miljoen ZO-kranten zijn 140 afdelingen momenteel op pad. Om te weten te komen wat er speelt in de buurten. En om de bewoners te informeren wat de alternatieven van de SP zijn.

Buurten in de Buurt

40 wijken of 400 wijken?
Doel van deze campagne is vooral de buurten te bezoeken die niet behoren tot de veertig PR-wijken van minister Vogelaar en het kabinet. Naast deze wijken zijn er namelijk nog honderden andere wijken in Nederland die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De SP vindt alle wijken belangrijk en vooral de mensen die er wonen, daarom is er tijdens alle bezoeken ruim aandacht voor de bewoners en hun welbevinden.

De buurt - De schaal van de toekomst

Begin september presenteerde SP-leider Agnes Kant in de Schilderswijk in Den Haag de integrale visie van de SP op de buurten: 'De buurt - de schaal van de toekomst' (pdf)

Samen buurten
De afdelingen staat niet alleen. Samen met SP-Kamerleden bellen ze bij de mensen aan. Ewout Irrgang ging met de SP-afdeling in Haarlem op pad in de Leidsebuurt. Irrgang had een aantal goed gesprekken met de bewoners. "Over het algemeen zijn de mensen hier erg tevreden over hun buurt, maar er is wel degelijk een aantal ergernissen en zorgen. Bijvoorbeeld over zwerfvuil, een tekort aan parkeerplaatsen en overlast van hangjongeren." Nuttige informatie die de SP-afdeling de komende tijd zal bundelen, zo zegt ook afdelingsvoorzitter Anne Feite Bloem: "De mensen in de Leidsebuurt zijn over het algemeen erg gastvrij, open, sociaal en zijn blij met hun buurtje. Wel horen we veel klachten over verkeersoverlast, de groenvoorziening en speelplaatsen. Daar moet meer aandacht voor komen en wij zullen ons daarvoor inzetten."

Wie betaalt wat?

Irrgang in de Leidsebuurt

Vogelaar laat de corporaties flink meebetalen aan de opknapbeurt van haar 40 wijken. Maar dit gaan ten koste van de investeringen in andere wijken, die er ook niet florissant voorstaan.

Arm, maar niet geselecteerd
De Hoeken- en Diepenbuurt in Capelle hebben dezelfde problemen als de gemiddelde achterstandswijk. In de Hoeken heeft 25% van de inwoners een uitkering en 21% van de huishoudens zit in een schuldhulpverleningstraject. Het is één van de armste wijken van Nederland en Kamerleden Sadet Karabulut, Paulus Jansen en Hans van Leewen liepen met de afdeling mee. Volgens Paulus Jansen is het vreemd dat de Hoeken met deze cijfers niet bij één van de 40 probleemwijken van minister Vogelaar zit. "Hier zie je maar weer dat de postcodeaanpak van Vogelaar funest uitpakt. Binnen één postcodegebied kan je goede en slechte buurten hebben. Dat is ook hier het geval."

Slopen is bezopen

Slopen lijkt een toverwoord om buurten weer op orde te brengen. Het verplaatst echter enkel de problemen zo schrijft ook het NICIS Institute in haar rapport. De SP heeft een “slooplat” ontwikkeld, met vijf criteria waarlangs sloopplannen voortaan moeten worden gelegd.

Hoezo meepraten?
De Dapperbuurt in Amsterdam is flink ontstemd. Tijdens het bezoek van Kamerleden Remi Poppe, Paulus Jansen, Sadet Karabulut één senator Anja Meulenbelt wordt er flink afgegeven op de sloop- en renovatieplannen van de corporatie. Naast dat ze nauwelijks inspraak hebben over hoe de wijk wordt aangepakt, komen de nieuwe huurprijzen voor bewoners en winkeliers als een koude douche aan. In de meeste gevallen verdubbelt deze, soms is er zelfs sprake van een verdriedubbeling. De eigenaar van de stoffenwinkel ziet het somber in: "Ik denk dat ik het straks niet meer kan bolwerken." De ondernemersvereniging vreest het verdwijnen van de kleine middenstand uit de Dapperbuurt.

Help, mijn winkel wordt gerenoveerd!

Met de Dapperbuurt als voorbeeld, pleit SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen in haar rapport 'Help, mijn winkel wordt gerenoveerd' (pdf) een aantal maatregelen die kleine ondernemers een betere huurbescherming moet bieden. Zo pleit het Kamerlid onder meer voor een systeem om een maximale huur te berekenen voor een winkel, en voor een wettelijk vastgestelde maximale jaarlijkse huurstijging.

Onderstaand een overzicht van de campagne buurten in de buurt en gerelateerd nieuws

Huren

Hypotheekrenteaftrek

De hypotheekrenteaftrek is een verboden woord in Den Haag. Geen enkel kabinet durft het aan om deze te hervormen, uit angst voor de kiezer. Maar die heeft er juist heel veel baat bij, wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt veranderd.

Van de twaalf miljard euro die het rijk jaarlijks kwijt is aan hypotheekrenteaftrek, gaat bijna de helft naar de 7% mensen met de hoogste inkomens en hoogste hypotheken. De renteaftrek doet allang niet meer waar ze ooit voor bedoeld was, mensen hulp verschaffen om een huisje te kunnen kopen. Op dit moment werkt het enkel maar tegen.

De SP wil de hypotheekaftrek garanderen en maximeren tot € 350.000, tegen een maximale belastingaftrek van 42 procent. Dat betekent dat er voor een huishouden met een inkomen van € 50.000 en een hypotheek van € 300.000 niets verandert. Een huishouden met een inkomen van € 100.000 en een hypotheek van € 500.000 zal maximaal € 350.000 tegen 42 procent mogen aftrekken.

Moed College
Studio SP