www.sp.nl/werk

SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

Ulenbelt: Actieplan asbestverwijdering nodig

13-02-2014 Regels rond het verwijderen van asbest worden vaak niet nageleefd en de controle schiet te kort. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie SZW, de voormalige Arbeidsinspectie. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt vindt dat hier snel verandering in moet komen. ‘Asbest is een levensgevaarlijke stof en het niet naleven van de regels voor sanering kan voor nare situaties zorgen. Wat de SP betreft moet Nederland binnen 20 jaar asbestvrij zijn.’

De Jong steunt acties van vrachtwagenchauffeurs

11-10-2013 Europese vakbonden zijn gisteren protestacties begonnen om de Europese Commissie te dwingen in te grijpen in de misstanden in het Europese wegvervoer die zij beschrijven als ‘moderne slavernij’. SP Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De verhalen van vrachtwagenchauffeurs liegen er niet om: onder meer uitbuiting van buitenlandse werknemers, het ontduiken van sociale premies en oneerlijke concurrentie via brievenbus BV’s. Eerder dit jaar heb ik op basis van bijna 3000 klachten een zwartboek aan Eurocommissaris Kallas aangeboden. De problemen zijn dus al lang en breed bekend maar concrete maatregelen laten nog steeds op zich wachten.’

Maak van asbestverwijdering overheidstaak

11-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paul Ulenbelt is de sector asbestverwijdering zo rot als een mispel. Uit een onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt dat op 70% van de verwijderlocaties tekortkomingen zijn geconstateerd. In 44% van de gevallen leidde dit tot boetes, processen verbaal en zelfs het stilleggen van de werkzaamheden. ‘De instellingen die certificaten afgeven controleren niet en de bedrijven maken er een bende van. Het is tijd dat niet geld verdienen, maar veiligheid de voornaamste drijfveer wordt bij asbestverwijdering.’

Europese Commissie overstag: geen haast met liberalisering binnenlands wegvervoer

06-03-2013 De Europese Commissie zal voorlopig geen haast maken met de liberalisering van het binnenlands wegvervoer, dat is de uitkomst van een gesprek tussen de Eurocommissaris Siim Kallas en verschillende Europarlementariërs. Initiatiefnemer van het gesprek SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Ik ben tevreden over de uitkomst van ons gesprek. Eurocommissaris Kallas sluit weliswaar liberalisering niet helemaal uit, maar hij is geschrokken van de vele misstanden in het wegvervoer en is met ons van mening dat we nu eerst moeten zorgen van verbeterde handhaving van arbeidsvoorwaarden en veiligheidsvoorschriften. Daar gaan we hem bij helpen.'

‘Compenseer uitgebuite aspergestekers’

15-03-2012 SP-Kamerlid Paul Ulenbelt wil dat de boete van ruim een ton, die een malafide aspergeteelster uit Someren kreeg opgelegd, gebruikt wordt om uitgebuite aspergestekers te compenseren. ‘Deze mensen hebben onder gruwelijke omstandigheden moeten werken. Ze kregen nauwelijks geld, werden opgehokt op een brandonveilige zolder en in tenten naast het aspergeveld en kregen naar eigen zeggen soms zelfs geen medicijnen. En de overheid greep lange tijd niet in. Ze hebben recht op een compensatie.’

Asbestsaneerder moet werknemers beschermen

14-09-2010 De landelijke SP springt in de bres voor werknemers die in 2005 betrokken waren bij de sloop van delen van de Swanenberg IJzer Groep in Spijk. Dit omdat deze werknemers bloot hebben gestaan aan schadelijke asbestdeeltjes. Naar schatting gaat het om tussen de tien en twintig mensen. De SP wil voor werknemers nu al vastleggen wie civiel rechterlijk aansprakelijk is voor mogelijke ziektekosten. Dit omdat asbest kankerverwekkend is. 'Tussen de blootstelling aan asbest en het moment dat de ziekte zich mogelijk openbaart, zit tussen de tien en tachtig jaar', zegt Wiel Senden van het SP-partijbestuur.

Actie bij arbeidsinspectie

Actie bij Arbeidsinspectie tegen intimidatie bij TNT

16-08-2010 Samen met zo’n tien TNT’ers heeft SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen vandaag bijna honderd klachten aangeboden bij de Arbeidsinspectie. De SP wil dat de inspectie de situatie bij TNT onderzoekt. “Mensen klagen massaal over de gang van zaken – van werkdruk tot intimidatie. Zo kan het niet langer!” aldus Gesthuizen.

Ulenbelt eist ingrijpen bij uitzendbureaus voor arbeidsmigranten

04-05-2010 Minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid moet onmiddellijk een vergunningen systeem instellen voor uitzendbureaus die buitenlandse arbeiders bemiddelen. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: “Het introduceren van vergunningen maakt het mogelijk om de malafide uitzendbureaus definitief van de markt te verwijderen. De Vereniging Internationale Arbeidsbemiddelaars (VIA) had een keurmerk ingesteld om te garanderen dat de aangesloten uitzendbureaus fatsoenlijk met buitenlandse arbeiders omgaan. Nu is vastgesteld dat sommige leden dat niet doen, zijn niet deze bedrijven aangepakt maar is de directeur op non actief gesteld. Het keurmerk is nu waardeloos!"

Karabulut spreekt schande van inzet stakingsbrekers

12-03-2010 Deze week zetten NS en Schiphol stakingsbrekers in om de collectieve acties van stakende schoonmakers te breken. SP-Kamerlid Sadet Karabulut spreekt van illegale acties omdat hiermee een belangrijk grondrecht van werknemers wordt ondermijnd. Karabulut riep gisteren ministers Donner en de Jager met spoed naar de Kamer om een einde te maken aan de inzet van stakingsbrekers.

Schokkend asbestrapport direct uit doofpot

08-01-2010 SP-Kamerlid Remi Poppe wil dat de ministers Cramer (Milieu) en Donner (Sociale Zaken) het rapport openbaar maken waaruit blijkt dat er wordt gefraudeerd met de verwijdering van asbest. Het dagblad Trouw meldt vrijdag dat het rapport al sinds juli vorig jaar in de la van de ministers ligt. Poppe: “Ieder jaar sterven 700 mensen als gevolg van het inademen van asbest. Het is een grof schandaal dat deze beide ministers dit alarmerende rapport in de doofpot stoppen. Ik wil hierover volgende week een spoeddebat.”

Studio SP