www.sp.nl/werk

SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

Roemer bezoekt ondernemers in Haagse Transvaalbuurt

14-03-2014 SP-leider Emile Roemer heeft vrijdagochtend een bezoek gebracht aan de Haagse Transvaalbuurt. Hij ging daar samen met lijsttrekker Bart van Kent in gesprek met ondernemers.

SP brengt ondernemers bij elkaar op MKB-dag

14-03-2012 De SP organiseert op 19 maart in Utrecht een speciale dag voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Europarlementariër Dennis de Jong en Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen ontvangen ondernemers en experts om ervaringen uit te wisselen over het ondernemerschap.

Laat zelfstandigen met bijstand het gespaarde pensioen houden

15-12-2010 Zelfstandigen zonder personeel (zzp) hoeven niet langer eerst hun pensioengeld op te eten voordat zij recht hebben op een bijstandsuitkering. Dat stelt SP-Kamerlid Sadet Karabulut vandaag voor aan de Tweede Kamer. Karabulut: 'De crisis heeft de zzp-ers in Nederland hard geraakt. Velen verloren hun werk, maar het is wrang om hen dan eerst hun oudedagvoorziening te laten opeten alvorens hen toegang te geven tot een bijstandsuitkering. Helemaal omdat dit voor werknemers in loondienst niet geldt. '

Organon

Organon slachtoffer Amerikaanse hebzucht

09-07-2010 'Onacceptabel' is de reactie van SP-Kamerlid Paul Ulenbelt op het aangekondigde massaontslag van 2175 werknemers bij MSD (voorheen Organon) in Oss en omgeving. “Dit is een ramp voor de mensen die er werken, hun gezinnen, de 5000 mensen die werken bij toeleveranciers en voor de toekomst van veel jongeren. Iedereen snapt dat een bedrijf dat dingen maakt die niet meer verkocht worden, moet sluiten. Organon is echter springlevend. Het is niet te accepteren dat een bedrijf wordt gesloten omdat elders een paar procenten meer winst voor aandeelhouders is te behalen.”

Premiere 'Hart voor de Zaak' voor 40 ondernemers

17-05-2010 In de Tweede Kamer ging onder toeziend oog van een veertigtal ondernemers de film 'Hart voor de Zaak- steun de kleine ondernemer' van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen in première. Hart voor de Zaak bevat tientallen voorstellen om ruimte en steun te geven aan deze honderdduizenden bedrijven. De SP stelt onder meer voor om de inkoopmacht van de allergrootste bedrijven te beperken, om een collectieve verzekering tegen arbeidsongeschiktheid op te zetten en om de huurbescherming van kleine ondernemers te verbeteren.

Van Raak presenteert pakket aan maatregelen tegen winkeldiefstal

07-05-2010 Het moet makkelijker worden voor gedupeerde winkeliers om aangifte te doen van winkelcriminaliteit. Dat eist SP-Kamerlid Ronald van Raak van minister Hirsch Ballin: “De minister maakt mooie sier met cijfers over minder winkelcriminaliteit maar het blijkt dat slechts van 2 procent van de winkeldiefstallen aangifte wordt gedaan. Aangifte doen moet voor winkeliers veel makkelijker worden. De bureaucratie weegt nu niet op tegen het resultaat. Dat is geen manier van boeven vangen.” Van Raak presenteert vandaag een pakket aan maatregelen om winkeldiefstal tegen te gaan. De SP wil ondermeer een snelle vorm van digitale aangifte invoeren en gedupeerde winkeliers schadeloos stellen door de kosten op de dader te verhalen.

Kamer dwingt Donner tot oplossing voor zelfstandigen

16-03-2010 De duizenden startende zelfstandigen die door het UWV ten onrechte van fraude zijn beschuldigd hebben na vandaag eindelijk uitzicht op een oplossing. Op initiatief van de SP heeft de Nationale Ombudsman de situatie onderzocht en harde conclusies getrokken over de onjuiste voorlichting die het UWV aan de starters heeft gegeven. Vandaag steunde de Tweede Kamer het voorstel van SP-Kamerlid Ulenbelt om minister Donner op te dragen deze fout direct te herstellen. Ulenbelt: “Gemaakte fouten kunnen nu worden rechtgezet. Donner had daar eerst geen trek in. Ik ben blij dat de Kamer hem vandaag opdraagt om alsnog aan een oplossing te werken.”

'Kabinet moet niet alleen de banken, maar ook de kleine zelfstandigen steunen'

11-01-2010 SP-fractievoorzitter Agnes Kant vindt dat de problemen waarmee Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP'ers) kampen, aantonen dat zij meer moeten worden beschermd. Kant: “Het groeiende aantal ZZP-ers is een sluiproute geweest voor afbraak van sociale zekerheid. Daardoor zijn zij nu massaal slachtoffer van deze crisis. Het kabinet houdt de banken met miljarden overeind, maar veroordeelt ZZP'ers tot de voedselbank.”

Kouwenhoven Sharon Gesthuizen verdedigt haar initiatiefwet met Bas van der Vlies (SGP) in 'vak K' foto: Kouwenhoven

Werknemers beschermd in nieuwe winkeltijdenwet

24-11-2009 De SP kreeg vandaag steun voor betere bescherming van werknemers in de stemming over de nieuwe winkeltijdenwet. Het initiatiefwetsvoorstel van de SP en de SGP kreeg geen steun van de Tweede Kamer. Gesthuizen: "Het wetsvoorstel van het kabinet, dat wel werd aangenomen, laat wat mij betreft teveel ruimte open voor gemeenten om alsnog de winkels toe te staan op zondag open te zijn. Dat speelt de grote winkelketens in de kaart, ten koste van de kleine ondernemers die dit niet kunnen bijbenen. Ik ben wel blij dat door ons voorstel de werknemers beter beschermd zijn dan in de oorspronkelijke wet van de minister."

Duidelijkheid voor ondernemers die krediet aanvragen

01-07-2009 Het kabinet laat op aandringen van SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen de banken een duidelijke checklist maken waaraan een kredietaanvraag van een bedrijf moet voldoen.

Studio SP