www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

Karabulut: tegemoetkoming lage inkomens is niet meer dan een fooi

20-06-2014 De 100 euro die staatssecretaris Klijnsma belooft aan mensen met een laag inkomen is niet meer dan een fooi. Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut. 'Ze haalt eerst miljarden weg door kortingen op de uitkeringen, de sociale werkplaatsen en armoedebestrijding. Dan is een eenmalige uitkering van twintig eurocent per dag voor dit jaar wel een hele magere fooi.'

Merkies: ‘Enorme schuldenberg burgers verdient prioriteit kabinet’

23-04-2014 Niet alleen de overheidsschuld, maar juist de toenemende schulden van burgers moeten worden aangepakt. Dat zegt SP-Kamerlid Arnold Merkies woensdag in het debat met de regering over de plannen die het kabinet naar Brussel opstuurt. ‘Een steeds groter deel van de bevolking moet zich in de schulden steken om rond te komen. Dat is mede het gevolg van de enorme bezuinigingen die het kabinet doorvoert. Vaste lasten, bijvoorbeeld de huur, worden door het kabinet steeds hoger. Mensen die al moeite hebben om rond te komen, krijgen daardoor steeds vaker te maken met betalingsachterstanden. Daar zou het kabinet zou zich eerst om moeten bekommeren.’

Roemer steekt actievoerende schoonmakers een hart onder de riem

13-03-2014 Donderdagmiddag heeft SP-leider Emile Roemer zijn steun betuigd aan de schoonmakers die in Amsterdam actievoeren. De schoonmakers strijden voor meer zekerheid en een fatsoenlijk inkomen. Roemer: ‘Zij verdienen onze waardering en respect. Daarom steun ik ze van harte in deze strijd.’

Poster armoedebestrijdingsbijeenkomst De poster van de bijeenkomst over armoedebestrijding

De Jong en maatschappelijke organisaties kraken rol EU in armoedebestrijding

17-10-2013 ‘Het huidige EU beleid vergroot de armoede in de EU’ dat was de centrale conclusie op een brede, door de SP georganiseerde bijeenkomst van EU anti-armoede organisaties in Brussel. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De organisaties lieten geen spaan heel van het armoedebeleid van de Europese Commissie en de Europese Raad. Niet alleen blijkt armoedebestrijding totaal geen prioriteit, de huidige focus van de Commissie op eenzijdig bezuinigingsbeleid om de norm van 3% begrotingstekort te halen zorgt voor de grootste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog . Als laatste draait de Commissie door haar beleid de nek om van wat over is van de sociale welvaartsstaat en maakt daarmee armoede voor een aanzienlijk deel van de Europese bevolking permanent. Die boodschap staat haaks op het verhaal dat de Europese Commissie zo graag herhaalt dat de ergste crisis over is en dat de EU bijdraagt aan armoedebestrijding.’

Siderius roept kabinet op tot actie tegen kinderarmoede

11-09-2013 Er moet snel een oplossing komen voor de armoede onder kinderen. Dat stelt SP-Kamerlid Tjitske Siderius in reactie op de Kinderrechtenmonitor van de Kinderombudsman die woensdag verscheen. Daaruit blijkt onder meer dat één op de negen kinderen in armoede opgroeit.

Siderius: ‘Chronisch zieken en gehandicapten keihard gekort door kabinet’

09-09-2013 Uit het maandag gepresenteerde rapport van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad en Platform VG blijkt dat de inkomenspositie van mensen met een beperking ernstig in gevaar komt. SP-Kamerlid Tjitske Siderius: ‘Er wordt heel hard bezuinigd op mensen met een beperking. Niet alleen zakken ze financieel door het ijs, ze dreigen zo ook in een sociaal isolement te belanden. Zij moeten niet de rekening van de crisis gepresenteerd krijgen.'

Uitknijpen pakketbezorgers moet stoppen

28-06-2013 Sharon GesthuizenDe SP steunt de pakketbezorgers die staken voor eerlijke tarieven. Keer op keer probeert PostNL de zelfstandig werkende pakketbezorgers verder uit te knijpen. SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen is het zat: ‘Het is ongelooflijk dat PostNL bij contractherzieningen durft te eisen dat het tarief met 20 tot 30 procent moet zakken. Ze moeten zich schamen! De pakketbezorgers worden met zulke tarieven de armoede ingejaagd. Om nog een beetje fatsoenlijke omzet te behalen moeten ze onmenselijk veel uren werken.'

Karabulut: ‘Nieuwe kaft om oude plannen sociale werkplaats’

30-01-2013 SP-Kamerlid Sadet Karabulut haalt woensdag hard uit naar PvdA-staatssecretaris Klijnsma. ‘Een jaar geleden stonden PvdA en SP zij aan zij en riep partijleider Samsom dat de bezuinigingen op mensen met een beperking van tafel moesten. Nu blijkt dat de nieuwe ‘Participatiewet’ niks meer is dan een sterfhuisconstructie voor de sociale werkplaats. Ik zou bijna oud-VVD-staatssecretaris De Krom gaan missen.’

Roemer overhandigt ingezamelde kinderschoenen aan Mensen in Nood

25-01-2013 SP-leider Emile Roemer heeft vrijdagmiddag zesduizend kinderschoenen aan de kledingactie voor Mensen in Nood geschonken. De schoenen werden eind vorig jaar ingezameld om aandacht te vragen voor 350.000 kinderen die in Nederland in armoede opgroeien. De actie 'Kinderen van de Rekening' verzocht minister Asscher van Sociale Zaken om werk te maken van armoedebestrijding.

Karabulut: ‘Nu werk maken van armoedebestrijding’

11-12-2012 SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft vandaag voorgesteld om in 2013 honderd miljoen euro uit te trekken voor armoedebestrijding. Hier is nu geen geld voor uitgetrokken. ‘Meer dan een miljoen mensen leven ondertussen in armoede in Nederland. Bijna 400.000 kinderen groeien op in armoede. Dit probleem is te groot om je van af te keren, zoals het kabinet nu doet.’

Studio SP