www.sp.nl/werk

Bart van Kent
SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

Roemer steekt actievoerende schoonmakers een hart onder de riem

13-03-2014 Donderdagmiddag heeft SP-leider Emile Roemer zijn steun betuigd aan de schoonmakers die in Amsterdam actievoeren. De schoonmakers strijden voor meer zekerheid en een fatsoenlijk inkomen. Roemer: ‘Zij verdienen onze waardering en respect. Daarom steun ik ze van harte in deze strijd.’

Poster armoedebestrijdingsbijeenkomst De poster van de bijeenkomst over armoedebestrijding

De Jong en maatschappelijke organisaties kraken rol EU in armoedebestrijding

17-10-2013 ‘Het huidige EU beleid vergroot de armoede in de EU’ dat was de centrale conclusie op een brede, door de SP georganiseerde bijeenkomst van EU anti-armoede organisaties in Brussel. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De organisaties lieten geen spaan heel van het armoedebeleid van de Europese Commissie en de Europese Raad. Niet alleen blijkt armoedebestrijding totaal geen prioriteit, de huidige focus van de Commissie op eenzijdig bezuinigingsbeleid om de norm van 3% begrotingstekort te halen zorgt voor de grootste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog . Als laatste draait de Commissie door haar beleid de nek om van wat over is van de sociale welvaartsstaat en maakt daarmee armoede voor een aanzienlijk deel van de Europese bevolking permanent. Die boodschap staat haaks op het verhaal dat de Europese Commissie zo graag herhaalt dat de ergste crisis over is en dat de EU bijdraagt aan armoedebestrijding.’

Siderius roept kabinet op tot actie tegen kinderarmoede

11-09-2013 Er moet snel een oplossing komen voor de armoede onder kinderen. Dat stelt SP-Kamerlid Tjitske Siderius in reactie op de Kinderrechtenmonitor van de Kinderombudsman die woensdag verscheen. Daaruit blijkt onder meer dat één op de negen kinderen in armoede opgroeit.

Siderius: ‘Chronisch zieken en gehandicapten keihard gekort door kabinet’

09-09-2013 Uit het maandag gepresenteerde rapport van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad en Platform VG blijkt dat de inkomenspositie van mensen met een beperking ernstig in gevaar komt. SP-Kamerlid Tjitske Siderius: ‘Er wordt heel hard bezuinigd op mensen met een beperking. Niet alleen zakken ze financieel door het ijs, ze dreigen zo ook in een sociaal isolement te belanden. Zij moeten niet de rekening van de crisis gepresenteerd krijgen.'

Uitknijpen pakketbezorgers moet stoppen

28-06-2013 Sharon GesthuizenDe SP steunt de pakketbezorgers die staken voor eerlijke tarieven. Keer op keer probeert PostNL de zelfstandig werkende pakketbezorgers verder uit te knijpen. SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen is het zat: ‘Het is ongelooflijk dat PostNL bij contractherzieningen durft te eisen dat het tarief met 20 tot 30 procent moet zakken. Ze moeten zich schamen! De pakketbezorgers worden met zulke tarieven de armoede ingejaagd. Om nog een beetje fatsoenlijke omzet te behalen moeten ze onmenselijk veel uren werken.'

Karabulut: ‘Nieuwe kaft om oude plannen sociale werkplaats’

30-01-2013 SP-Kamerlid Sadet Karabulut haalt woensdag hard uit naar PvdA-staatssecretaris Klijnsma. ‘Een jaar geleden stonden PvdA en SP zij aan zij en riep partijleider Samsom dat de bezuinigingen op mensen met een beperking van tafel moesten. Nu blijkt dat de nieuwe ‘Participatiewet’ niks meer is dan een sterfhuisconstructie voor de sociale werkplaats. Ik zou bijna oud-VVD-staatssecretaris De Krom gaan missen.’

Roemer overhandigt ingezamelde kinderschoenen aan Mensen in Nood

25-01-2013 SP-leider Emile Roemer heeft vrijdagmiddag zesduizend kinderschoenen aan de kledingactie voor Mensen in Nood geschonken. De schoenen werden eind vorig jaar ingezameld om aandacht te vragen voor 350.000 kinderen die in Nederland in armoede opgroeien. De actie 'Kinderen van de Rekening' verzocht minister Asscher van Sociale Zaken om werk te maken van armoedebestrijding.

Karabulut: ‘Nu werk maken van armoedebestrijding’

11-12-2012 SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft vandaag voorgesteld om in 2013 honderd miljoen euro uit te trekken voor armoedebestrijding. Hier is nu geen geld voor uitgetrokken. ‘Meer dan een miljoen mensen leven ondertussen in armoede in Nederland. Bijna 400.000 kinderen groeien op in armoede. Dit probleem is te groot om je van af te keren, zoals het kabinet nu doet.’

Asscher erkent: armoede in Nederland bestaat

05-12-2012 In tegenstelling tot zijn voorganger in het kabinet Rutte I erkent minister Asscher van sociale zaken dat armoede in Nederland een probleem is en dat de noodzaak bestaat om de armoede onder kinderen in Nederland te verkleinen. Vanmiddag nam Asscher het manifest ‘Stop de armoede onderen kinderen’ in ontvangst uit handen van SP-Kamerlid Sadet Karabulut. De SP verzamelde de afgelopen maand vele duizenden lege kinderschoentjes om de groeiende armoede onder kinderen onder de aandacht te brengen.

Karabulut wil af van voedselbanken

05-12-2012 De voedselbanken moeten uit ons land verdwijnen. Daarvoor pleit SP-Kamerlid Sadet Karabulut. 'We leven in een rijk land, het is beschamend dat wij voedselbanken hebben en er wachtlijsten zijn. Inzet van de politiek zou moeten zijn de voedselbanken overbodig te maken.'

Studio SP