www.sp.nl/werk

SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

Kindregelingen: 5 miljoen erbij, 500 miljoen eraf

12-06-2014 SP-senator Tuur Elzinga wil in een brief harde garanties van minister Asscher dat de voorgenomen bezuinigingen op de zogenoemde ‘kindregelingen’ niet leiden tot grote problemen onder bepaalde eenoudergezinnen. Als niet aan deze wens wordt voldaan die breed leeft in de Senaat, dan zal Elzinga dinsdag aanstaande een motie in stemming laten brengen die hij samen met GroenLinks daarover heeft ingediend.

SP start meldpunt betalingsproblemen eigen risico in de zorg

21-05-2014 Steeds meer mensen hebben moeite met het betalen van de zorgkosten. Door onder andere de verhogingen van het eigen risico in de afgelopen jaren lopen de kosten heel hard op. De SP wil de problemen van deze mensen in kaart brengen en roept iedereen met betalingsproblemen op zich te melden.

Merkies: ‘Enorme schuldenberg burgers verdient prioriteit kabinet’

23-04-2014 Niet alleen de overheidsschuld, maar juist de toenemende schulden van burgers moeten worden aangepakt. Dat zegt SP-Kamerlid Arnold Merkies woensdag in het debat met de regering over de plannen die het kabinet naar Brussel opstuurt. ‘Een steeds groter deel van de bevolking moet zich in de schulden steken om rond te komen. Dat is mede het gevolg van de enorme bezuinigingen die het kabinet doorvoert. Vaste lasten, bijvoorbeeld de huur, worden door het kabinet steeds hoger. Mensen die al moeite hebben om rond te komen, krijgen daardoor steeds vaker te maken met betalingsachterstanden. Daar zou het kabinet zou zich eerst om moeten bekommeren.’

Nee tegen deze EU spandoek De SP zegt nee tegen deze EU

SP bij grote Europese vakbondsdemonstratie

04-04-2014 De SP was vandaag aanwezig op de Europese vakbondsdemonstratie tegen de Europese bezuinigingspolitiek. Vanuit Nederland waren er zo’n 2000 demonstranten waaronder veel schoonmakers, de demonstratie trok waarschijnlijk zo'n vijftigduizend demonstranten uit heel Europa.

Roemer steekt actievoerende schoonmakers een hart onder de riem

13-03-2014 Donderdagmiddag heeft SP-leider Emile Roemer zijn steun betuigd aan de schoonmakers die in Amsterdam actievoeren. De schoonmakers strijden voor meer zekerheid en een fatsoenlijk inkomen. Roemer: ‘Zij verdienen onze waardering en respect. Daarom steun ik ze van harte in deze strijd.’

'Laat kinderen niet de dupe zijn van bezuinigingsdrift'

11-03-2014 SP-Kamerlid Sadet Karabulut noemt de bezuiniging op kindregelingen waar de Tweede Kamer dinsdag mee heeft ingestemd een harteloze operatie.

Asscher weigert koopkrachtverlies te compenseren

30-01-2013 SP Kamerlid Sadet Karabulut is ernstig teleurgesteld in de onwrikbare houding van minister Asscher. De PvdA-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weigert ouderen en gepensioneerden te compenseren ondanks de forse klappen die zij krijgen in hun koopkracht. Eerder vroeg de SP om de koopkracht van ouderen en gepensioneerden te repareren nu de bezuinigingsmaatregelen zich opstapelen.

Karabulut: 'Snelle oplossing voor toenemende armoede bijstandsmoeders'

20-11-2012 SP-Kamerlid Sadet Karabulut zal het kabinet aan de belofte houden dat mensen met lagere inkomens er de komende jaren niet op achteruit gaan. Dinsdag confronteerde ze minister Asscher met cijfers van het NIBUD, waaruit blijkt dat grote groepen armen nog minder zullen overhouden. 'Het kabinet zegt grote uitschieters te willen voorkomen. Vijf procent minder voor een bijstandsmoeder met kind lijkt mij een forse uitschieter. Onacceptabel. Ik wil dat het kabinet zo snel mogelijk laat weten wat het voor deze groep gaat betekenen.'

CPB bevestigt: eerder stoppen illusie door pensioenakkoord

24-06-2011 SP-Kamerlid Paul Ulenbelt is niet verbaasd over de harde kritiek die het Centraal Planbureau (CPB) levert op het voorlopige pensioenakkoord tussen werkgevers en werknemers. 'Dit akkoord telt alleen maar verliezers. Jongeren – dat is bij het CPB iedereen tot 50 jaar – zijn hun pensioen niet meer zeker en mensen die eerder willen stoppen met werken verliezen 6 tot 7 procent van hun inkomen. Hiermee is wat mij betreft het pensioenakkoord definitief van tafel.'