www.sp.nl/werk

/werk :: Nieuws

Nee tegen deze EU spandoek De SP zegt nee tegen deze EU

SP bij grote Europese vakbondsdemonstratie

04-04-2014 De SP was vandaag aanwezig op de Europese vakbondsdemonstratie tegen de Europese bezuinigingspolitiek. Vanuit Nederland waren er zo’n 2000 demonstranten waaronder veel schoonmakers, de demonstratie trok waarschijnlijk zo'n vijftigduizend demonstranten uit heel Europa.

Roemer steekt actievoerende schoonmakers een hart onder de riem

13-03-2014 Donderdagmiddag heeft SP-leider Emile Roemer zijn steun betuigd aan de schoonmakers die in Amsterdam actievoeren. De schoonmakers strijden voor meer zekerheid en een fatsoenlijk inkomen. Roemer: ‘Zij verdienen onze waardering en respect. Daarom steun ik ze van harte in deze strijd.’

'Laat kinderen niet de dupe zijn van bezuinigingsdrift'

11-03-2014 SP-Kamerlid Sadet Karabulut noemt de bezuiniging op kindregelingen waar de Tweede Kamer dinsdag mee heeft ingestemd een harteloze operatie.

Asscher weigert koopkrachtverlies te compenseren

30-01-2013 SP Kamerlid Sadet Karabulut is ernstig teleurgesteld in de onwrikbare houding van minister Asscher. De PvdA-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weigert ouderen en gepensioneerden te compenseren ondanks de forse klappen die zij krijgen in hun koopkracht. Eerder vroeg de SP om de koopkracht van ouderen en gepensioneerden te repareren nu de bezuinigingsmaatregelen zich opstapelen.

Karabulut: 'Snelle oplossing voor toenemende armoede bijstandsmoeders'

20-11-2012 SP-Kamerlid Sadet Karabulut zal het kabinet aan de belofte houden dat mensen met lagere inkomens er de komende jaren niet op achteruit gaan. Dinsdag confronteerde ze minister Asscher met cijfers van het NIBUD, waaruit blijkt dat grote groepen armen nog minder zullen overhouden. 'Het kabinet zegt grote uitschieters te willen voorkomen. Vijf procent minder voor een bijstandsmoeder met kind lijkt mij een forse uitschieter. Onacceptabel. Ik wil dat het kabinet zo snel mogelijk laat weten wat het voor deze groep gaat betekenen.'

CPB bevestigt: eerder stoppen illusie door pensioenakkoord

24-06-2011 SP-Kamerlid Paul Ulenbelt is niet verbaasd over de harde kritiek die het Centraal Planbureau (CPB) levert op het voorlopige pensioenakkoord tussen werkgevers en werknemers. 'Dit akkoord telt alleen maar verliezers. Jongeren – dat is bij het CPB iedereen tot 50 jaar – zijn hun pensioen niet meer zeker en mensen die eerder willen stoppen met werken verliezen 6 tot 7 procent van hun inkomen. Hiermee is wat mij betreft het pensioenakkoord definitief van tafel.'

UWV moet mensen helpen, niet in de problemen brengen (update)

24-05-2011 Onder veel mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is paniek uitgebroken. Het UWV wil kosten besparen door alle de uitkeringen op de 23e uit te betalen. Op dit moment worden veel uitkeringen op de 15e betaald. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: 'Kosten besparen is prima, maar dit zomaar veranderen brengt mensen in de problemen. De oplossing is door het precies andersom te doen. Alle uitkeringen betalen op de 15e. Dat is precies wat ik minister Kamp ga vragen.'

Roemer: ‘Belastingplannen kabinet keiharde koopkrachtvernietiging’

14-04-2011 SP-fractievoorzitter Emile Roemer stelt vast dat het kabinet Rutte de tweedeling in de samenleving steeds verder laat toenemen. Dit concludeert hij na bestudering van de nieuwe belastingplannen van het kabinet: ‘Wat de meeste mensen op hun loonstrookje erbij krijgen, raken ze aan de kassa dubbel en dwars kwijt. Dit is een ordinaire winkelwagenbelasting.’

De Jong: Europese plannen voor lonen en pensioenen slecht voor gewone mensen

10-03-2011 SP-Europarlementariër Dennis de Jong ziet niets in de voorstellen van regeringsleiders voor Brusselse bemoeienis met de pensioenleeftijd en de ontwikkeling van de lonen. Het Europees Parlement debatteert hier vanmorgen over met de Europese Commissie. Dennis de Jong: “De voorstellen van regeringsleiders die nu via de media naar buiten komen, zijn allemaal gericht op afbraak van de rechten van gewone mensen. Ik roep de Commissie dan ook op om nu eens niet te luisteren naar speculanten en grote bedrijven, maar voor de belangen van gewone mensen op te komen.”

Rechts belastingplan houdt rijken buiten schot

22-12-2010 Terwijl de meeste Nederlanders koopkracht inleveren, blijft de rijkste 25% van de bevolking komend jaar buiten schot. Dat concludeert SP-senator Geert Reuten op basis van het Belastingplan. Zijn voorstellen om tot een eerlijkere verdeling te komen, wijst de regering af. Reden voor de SP om tegen het Belastingplan te stemmen. ‘Zelfs wanneer Nederland gebukt gaat onder de zwaarste bezuinigingen in tijden, blijven de rijken buiten schot. Dat is voor de SP onacceptabel’, aldus Reuten.

Studio SP