www.sp.nl/werk

SP.nl/werk

/werk :: Nieuws

9 vragen over de Wet Werk en Bijstand

12-02-2014 Afgelopen week heeft de Tweede Kamer ingestemd met een aanscherping van de Wet Werk en Bijstand. Wat houdt die wet in, en wat gaat er nu veranderen?

Klijnsma totaal ongeloofwaardig door gegoochel met jonggehandicapten

10-10-2013 Staatssecretaris Klijnsma verliest haar geloofwaardigheid door te rekenen op een miljardenbezuiniging op jonggehandicapten voordat de exacte plannen bekend zijn. SP-Kamerlid Tjitske Siderius: ‘Er wordt gesproken over het herkeuren van jonggehandicapten, maar de criteria voor de herkeuringen zijn nog niet bekend. Toch weet de staatssecretaris al dat haar plannen 1,1 miljard op gaan leveren. Blijkbaar is staatssecretaris Klijnsma helderziend.’

Henk Kamp volgens jongeren Aso van het Jaar

14-12-2011 ROOD, jong in de SP reikt binnenkort een grote gouden eikel uit aan minister Kamp (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Kamp krijgt de prijs vanwege zijn verkiezing tot 'Aso van het Jaar'. Vierduizend jongeren deden mee aan de verkiezing van ROOD, waarin ze stemden op de minister die volgens hen de asociaalste bezuinigingsplannen heeft. Kamp werd met bijna 1.500 stemmen ruimschoots eerste. De SP-jongeren reiken de prijs uit samen met Janko Hegi, een van de vele jongeren met een arbeidsbeperking die getroffen worden door het kabinetsbeleid.

Solidariteitsheffing voor baanbehoud lagere inkomens

15-11-2011 SP-Kamerleden Sadet Karabulut en Farshad Bashir pleiten voor een invoering van een solidariteitsheffing voor de hoogste 5% inkomens. Daarmee financieren ze het behoud van banen van mensen met de laagste inkomens en mensen met een arbeidsbeperking. Karabulut: ‘Door een relatief kleine bijdrage van mensen die 150.000 euro en meer verdienen, voorkomen we dat mensen achter de geraniums verdwijnen.’

Wij willen werk geen armoede

Werkers sociale werkplaats in actie: ‘Doorknokken tot we winnen’

25-05-2011 ‘De plannen van het kabinet zijn een ramp voor de sociale werkplaats.’ Dat zei SP-leider Emile Roemer vandaag op de demonstratie tegen bezuinigingen sociale werkplaatsen en jonggehandicapten in Den Haag. Volgens de SP-leider pakken de voorstellen desastreus uit voor iedereen die nu of in de toekomst werkt in de sociale werkplaats: ‘Wie volwaardig werk doet, moet volwaardig uitbetaald worden. Het kabinet wil mensen met een arbeidsbeperking laten werken onder het minimumloon, ik noem dat asociaal.’

UWV moet mensen helpen, niet in de problemen brengen (update)

24-05-2011 Onder veel mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is paniek uitgebroken. Het UWV wil kosten besparen door alle de uitkeringen op de 23e uit te betalen. Op dit moment worden veel uitkeringen op de 15e betaald. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: 'Kosten besparen is prima, maar dit zomaar veranderen brengt mensen in de problemen. De oplossing is door het precies andersom te doen. Alle uitkeringen betalen op de 15e. Dat is precies wat ik minister Kamp ga vragen.'

Armoede werkt niet: Tienduizenden handtekeningen tegen bezuinigingen

06-12-2010 Een werknemer uit de sociale werkplaats en iemand met een Wajong uitkering overhandigen morgen, gesteund door de SP en de PvdA, tienduizenden handtekeningen aan staatssecretaris van Sociale Zaken Paul de Krom.

Ulenbelt: 'AOW-strijd is nog lang niet klaar'

18-12-2009 SP-Kamerlid Paul Ulenbelt reageert bij radio 1 op het bericht in de media dat Agnes Jongerius het verzet tegen de AOW-leeftijd wil staken. Het FNV spreekt dit op hun site tegen.
Ulenbelt: "Het is tijd om de oorlogsofficieren naar voren te schuiven." Hier terug te luisteren.

Kamer steunt SP: Jongeren blijven verzekerd

20-11-2009 Het kabinet moet ervoor zorgen dat jongeren verzekerd zijn voor werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Zo luidt de boodschap van een donderdag aangenomen motie van SP-Kamerlid Farshad Bashir. “Deze verzekeringen zijn verplicht voor iedereen en gelden daardoor ook voor iedereen. Dat principe moet overeind blijven.”

Agnes Kant Demonstratie tegen verhoging AOW-leeftijd Shell Pernis

AOW op 67: een armoedig plan dat armoe brengt

15-10-2009 ‘Het plan van PvdA, CDA en CU om de AOW-leeftijd naar 67 verhogen is onacceptabel. Het plan is onrechtvaardig, onuitvoerbaar en leidt tot armoede. Er is totaal geen draagvlak voor dit plan, niet bij de mensen in het land, niet bij de vakbonden en niet bij de middelgrote en kleine bedrijven. We worden belazerd. Het plan is asociaal en moet van tafel. Wij zijn voor het plan ‘Drees’. In al zijn eenvoud is dat nog altijd de beste manier om ouderen in een beschaafd land de rust te gunnen waar ze recht op hebben.’ Aldus SP-fractievoorzitter Agnes Kant.

Studio SP