www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent

/werk :: agenda

• Maandag 25 augustus Utrecht - 09:30 uur, Sadet Karabulut gaat op werkbezoek bij Stichting De Tussenvoorziening
  • Dinsdag 26 augustus Amsterdam - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij de dak- en thuislozenopvang in Amsterdam.
  • Woensdag 27 augustus Apeldoorn - 10:00 uur, Tjitske Siderius bezoekt sociale werkplaats Felua Groep in Apeldoorn om onder andere in gesprek te gaan over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt voor mensen met een beperking.
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Roemer: ‘Belastingplannen kabinet keiharde koopkrachtvernietiging’

14-04-2011 • SP-fractievoorzitter Emile Roemer stelt vast dat het kabinet Rutte de tweedeling in de samenleving steeds verder laat toenemen. Dit concludeert hij na bestudering van de nieuwe belastingplannen van het kabinet: ‘Wat de meeste mensen op hun loonstrookje erbij krijgen, raken ze aan de kassa dubbel en dwars kwijt. Dit is een ordinaire winkelwagenbelasting.’

Emile RoemerStaatssecretaris Weekers (VVD) – die over belastingen gaat – presenteerde vandaag zijn nieuwe plannen voor het belastingstelsel. De belasting op eten, drinken, lidmaatschap van een sportvereniging en het kopen of lenen van een boek, zal wat het kabinet betreft fors verhoogd worden. Hier staat tegenover dat alle drie de tarieven van de inkomstenbelasting licht worden verlaagd. De hogere inkomens zullen hiervan profiteren, ten koste van de mensen die modaal of minder verdienen.

Roemer: ‘Het kabinet noemt dit heel officieel een verplaatsing van de belasting van arbeid naar consumptie. Maar voor de meeste Nederlanders betekent dit gewoon dat ze straks meer moeten werken om minder te kunnen kopen. Het gros van de Nederlanders gaat zo mee betalen aan een belastingverlaging, waar vooral de allerrijksten van profiteren.’

Als klap op de vuurpijl wordt de winstbelasting voor bedrijven wederom verder verlaagd. Het geld hiervoor zou moeten worden gevonden door een betere aanpak van belastingconstructies. Roemer: ‘Terwijl steeds meer mensen de zure druiven van dit kabinetsbeleid plukken, worden multinationals en grote bedrijven tevreden gehouden met een nieuwe belastingverlaging. De SP vindt het prima om een einde te maken aan handigheidjes waardoor je minder belasting betaalt, graag zelfs, maar vindt dat het geld dat je daarmee binnenhaalt, gewoon terug de schatkist in moet.’