www.sp.nl/werk

Thijs Coppus
Bart van Kent

/werk :: agenda

• Maandag 25 augustus Utrecht - 09:30 uur, Sadet Karabulut gaat op werkbezoek bij Stichting De Tussenvoorziening
  • Dinsdag 26 augustus Amsterdam - Tjitske Siderius gaat op werkbezoek bij de dak- en thuislozenopvang in Amsterdam.
  • Woensdag 27 augustus Apeldoorn - 10:00 uur, Tjitske Siderius bezoekt sociale werkplaats Felua Groep in Apeldoorn om onder andere in gesprek te gaan over de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt voor mensen met een beperking.
SP.nl/werk
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong: Europese plannen voor lonen en pensioenen slecht voor gewone mensen

10-03-2011 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong ziet niets in de voorstellen van regeringsleiders voor Brusselse bemoeienis met de pensioenleeftijd en de ontwikkeling van de lonen. Het Europees Parlement debatteert hier vanmorgen over met de Europese Commissie. Dennis de Jong: “De voorstellen van regeringsleiders die nu via de media naar buiten komen, zijn allemaal gericht op afbraak van de rechten van gewone mensen. Ik roep de Commissie dan ook op om nu eens niet te luisteren naar speculanten en grote bedrijven, maar voor de belangen van gewone mensen op te komen.”

De Jong heeft veel kritiek op plannen van zowel de Commissie als van sommige regeringsleiders om de pensioenleeftijd te koppelen aan de levensverwachting. De Jong: “Europa spant hiermee het paard achter de wagen. Het is onnodig en onwenselijk om de pensioenleeftijd te verhogen, terwijl in heel Europa 9,9% van de beroepsbevolking werkloos is, de werkloosheid onder jongeren toeneemt en ouderen sowieso niet meer aan de slag komen.”

Naast de verhoging van de pensioenleeftijd willen sommige regeringsleiders ook dat de lidstaten de lonen niet harder laten stijgen dan de arbeidsproductiviteit. De SP'er ergert zich eraan dat ieder nieuw idee uit Brussel negatief voor de werknemers uitpakt. De Jong: “Wanneer komen de regeringsleiders eens met voorstellen voor minimumlonen of voor werk dat loont? Over sociale doelstellingen hoor ik ze niet. In plaats daarvan lopen ze met olifantspoten door de porceleinkast van de sociale partners. Brussel moet afblijven van onze CAO’s.”